Bisnes

Garrett Turbocharger Memfail Permohonan Kemuflisan

Pengilang turbocharger ikonik ini akan tutup kedai.

Garrett Motion, pengeluar alat ganti kenderaan yang disenaraikan di New York yang berpusat di Switzerland, baru saja memfailkan kemuflisan Bab 11 yang sudah dikemas kini yang merangkumi penjualan USD2.1 bilion kepada KPS Capital Partners.

Garrett mengatakan pihaknya meminta persetujuan pengadilan untuk kemudahan pembiayaan USD250 juta untuk meningkatkan kedudukan tunai kerana ia bertujuan untuk terus menjalankan perniagaannya selama proses penyusunan semula.

Oleh itu, siapa Garret dan mengapa berita ini penting bagi kaki-moto? Kereta penumpang turbocharge pertama adalah Chevrolet Corvair Monza dan Oldsmobile Jetfire pada tahun 1962 dan 1963. Pada tahun 1960-an turbocharger digunakan dalam kereta lumba dan kereta sport, memperoleh hubungan dengan budaya perlumbaan dan peminat automatik. Menjelang tahun 1977, Volvo, Saab, Peugeot, Renault dan juga Mercedes telah menggunakan garret turbocharger.

Hingga tahun 1978 sudah ada lapan model kereta turbocharged di seluruh dunia yang dijual dan tujuh turbocharger Garrett terpakai.

Pelanggan Garret terbaru ialah Mercedes-AMG. Teknologi terobosan Garrett merangkumi bukan sahaja pengecas turbo yang mencapai kelajuan hingga 170,000 rpm seperti yang diterbitkan oleh Mercedes-AMG, tetapi juga mendorong had industri untuk motor elektrik berkelajuan tinggi yang mesti beroperasi dengan sempurna dalam suhu dan keadaan yang melampau di antara dua roda tradisional persediaan turbo. Garrett juga telah mengembangkan perisian perkakasan elektronik dan kawalan yang menyokong motor elektrik.

Walaupun aplikasi E-Turbo pertama Garrett akan muncul dalam kenderaan berprestasi tinggi Mercedes-AMG, Garrett mempunyai 10 program global aktif dalam segmen kenderaan yang berbeza-beza yang mampu melakukan regenerasi elektrik untuk mewujudkan tenaga yang menyokong operasi kenderaan hibrid. Program Garrett E-Turbo menambah portfolio elektrifikasi yang ada yang merangkumi Pemampat Elektrik TwoStage untuk kenderaan sel bahan bakar hidrogen yang mula dikeluarkan pada tahun 2016.

Garrett Turbocharger_Mercedes-AMG

Teknologi Garrett E-Turbo adalah salah satu contoh bagaimana Garrett berada pada kedudukan yang baik untuk menyokong mesin elektrik masa depan termasuk hibrid dan juga aplikasi lain yang memerlukan pendekatan baharu untuk menyelesaikan masalah yang paling mendesak industri.

“Walaupun asas perniagaan kami kuat … tekanan kewangan dari beban dan liabiliti hutang yang berat yang kami warisi dalam spinoff dari Honeywell – semuanya diperburuk kerana COVID-19 – telah menimbulkan beban jangka panjang yang besar bagi perniagaan kami,” kata CEO Olivier Rabiller.

Ketika kedua-dua syarikat itu berpisah pada tahun 2018, Garrett bersetuju untuk membayar balik Honeywell untuk pembayaran tertentu kepada mangsa pendedahan asbes yang berasal dari bahagian Bendix Honeywell, tetapi syarikat itu menuntut tahun lalu untuk perintah pengadilan yang berusaha untuk melepaskan perjanjian penggantian.

Pada bulan Disember tahun lalu (2019) Garrett Motion memfailkan tuntutan di Mahkamah Agung State of New York terhadap Honeywell berikutan “usaha yang tidak berhasil untuk mencapai penyelesaian rundingan dengan pasukan eksekutif Honeywell untuk mengelakkan proses pengadilan.”

“Tuntutan itu timbul dari pengenaan sepihak oleh Honeywell dari Perjanjian Ganti rugi 30 tahun yang luar biasa ke atas Garrett tepat sebelum spin-off Garrett pada Oktober 2018,” menurut siaran media. “Perjanjian ini, yang tidak dirundingkan secara terperinci, memerlukan Garrett untuk memberi ganti rugi kepada Honeywell atas pembayaran yang berkaitan dengan pendedahan asbes yang timbul dari perniagaan brek automotif Bendix milik Honeywell, termasuk pembayaran yang berkaitan dengan ganti rugi dan kos pertahanan.”

Previous post

Adakah Modenas Akan Mengambil alih Francais Kawasaki di Malaysia?

Next post

BMW M3 dan M4 Cetus Kontroversi Dengan Gril 'Kidney' Gergasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *