Keselamatan

Polis Thailand Dapat Kereta Ronda Tesla Model 3 Dengan Livery Battenburg

Pasukan polis Thailand baru sahaja menerima penghantaran armada kereta peronda Tesla Model 3 Performance. Menurut laporan, polis Diraja Thai telah menyewa 7 sedan elektrik ini selama 5 tahun dengan jumlah keseluruhan AS $ 2.7 juta. kira-kira RM11.87 juta. Tidak hebat, terutama sekali apabila anda mempertimbangkan betapa murah harga petrol semasa ini.

Sudah tentu, itu bukan sesuatu yang akan kekal murah. Tidak mungkin Polis Diraja Thailand akan mengembalikan wang mereka sebagai bahan bakar di kemudian hari, tetapi tidak dapat dinafikan betapa hebatnya rondaan di jalanan dengan sedan premium yang benar-benar senyap ini.

“Model 3 Performance” yang dimiliki oleh polis Thailand adalah model yang top sekali. Ia diperkenalkan ketika kereta ini pertama kali dilancarkan pada pertengahan 2018. Ia mendapat pacuan semua roda dengan motor pada setiap gandar dengan kuasa 450hp dan tork 639Nm, dan jarak 560km (NEDC) dari bateri 70 kWh.

Terdapat beberapa perkara menarik untuk diperhatikan mengenai tujuh kereta Tesla Model 3 ini. Pertama sekali, polis Thailand menyediakannya dari kilang dengan lampu bar, komputer, peralatan radio dan keperluan kereta peronda lain. Ini mungkin menjelaskan kos pajakan yang agak tinggi. Di AS, model khusus ini berharga sekitar AS $57,000. Di UK, model ini bermula pada £47,000. Inspirasi livery dan warna nampaknya seperti polis Inggeris.

Ya, kereta nampaknya selesai dengan warna perak dengan tema kotak-kotak biru-kuning untuk warnanya. Corak ini menghiasi bahagian depan dan sisi kenderaan, walaupun pada bahagian belakang, chevron merah dan kuning diterapkan. Ini tidak seperti yang kita lihat pada kebanyakan kenderaan Polis Diraja Thailand, sejauh yang kita tahu. Sebenarnya, ini adalah livery Battenburg dan dibangunkan pada tahun 90-an oleh cawangan Pembangunan Ilmiah Polis Inggeris untuk menjadikan kenderaan kecemasan lebih mudah dilihat.

Ford Range Raptor Police UK

Sejak Inggeris mengadopsi ini, negara-negara lain mulai memanfaatkannya, tetapi kebanyakan memiliki set warna dan corak mereka sendiri.

Mengenai pilihan warna tertentu, ini nampaknya mencerminkan apa yang dilihat pada polis UK. Tempat lain yang menggunakan petak cek biru dan kuning untuk kereta polis:

  • Polis Trafik Hong Kong
  • Ireland
  • New Zealand
  • Sweden

Previous post

Volkswagen Bayar Sebanyak €620 Juta Pampasan

Next post

Hyundai Sambung Semula Operasi Pusat Servis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *