Berita Auto

Volkswagen Bayar Sebanyak €620 Juta Pampasan

Hanya untuk mereka di Jerman… .. bagaimana dengan yang lain di seluruh dunia?

Pada hari Isnin, 20 April 2020, Volkswagen menyetujui angka pampasan sebagai sebahagian dari penyelesaian yang dirundingkan dengan aduan pengguna di dieselgate. Kira-kira 200,000 pemilik kenderaan diesel VW akan menerima sejumlah sekitar €620 juta. Menurut maklumat yang diterima dari pejabat Volkswagen, benefisiari akan menerima sejumlah antara €1,350 hingga €6,250 euro dari 5 Mei 2020 dan seterusnya dan mereka harus melepaskan tuntutan mahkamah terhadap Volkswagen pada masa akan datang.

 Volkswagen EA 189 diesel engine

Sebanyak 21,000 lagi kes masih dalam siasatan untuk membolehkan orang lain yang berhak membuat tuntutan, tarikh akhir penyerahan dokumen telah dilanjutkan kepada 30 April 2020.

Pada pertengahan Februari, perbandingan dengan Persatuan Pengguna Persekutuan pada mulanya gagal. Menurut VW, penamatan itu disebabkan oleh tuntutan tinggi yang tidak berasas oleh para pengadu, yang meminta bayaran tetap 50 juta euro pampasan sehingga perbandingan perpecahan tidak dengan perbelanjaan pelanggan, VW ingin menawarkan tawaran yang sudah dirundingkan perbandingan tanpa sokongan persatuan pengguna.

Namun, hasilnya adalah penyelesaian yang dirunding di bawah arahan Presiden OLG Braunschweig dalam perundingan yang berkualiti, yang akhirnya memberikan pembayaran sebanyak €830 juta.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin menerima tawaran perbandingan, anda mesti memenuhi syarat tertentu.

  • Kenderaan anda kenalah yang dengan enjin diesel EA 189.
  • Pembelian kenderaan mestilah sebelum 1 Januari 2016.
  • Anda mesti tinggal di Jerman pada masa pembelian.
  • Pendaftaran tuntutan selewat-lewatnya pada 29 September 2019 dan tidak mesti log keluar.
  • Anda tidak seharusnya menyerahkan tuntutan anda kepada pihak ketiga.
  • Anda tidak semestinya memperoleh keputusan akhir atau sudah selesai.
  • Anda tidak perlu lagi memiliki kereta untuk menerima perbandingan. Hanya tarikh pembelian yang didokumentasikan yang menentukan. Ombudsman bebas akan dibentuk untuk menangani sebarang pertikaian atau aduan mengenai penyelesaian tersebut. Sekiranya anda tidak mendapat tawaran perbandingan dari VW, itu tidak bermakna anda tidak mempunyai tuntutan. Hanya pergi ke peguam yang membantu di sini.

VW menggunakan alamat yang diberikan oleh pelanggan ketika memasukkannya ke dalam daftar untuk komunikasi. Volkswagen menjangkakan hanya sekitar 262,500 plaintif memenuhi kriteria yang disebutkan. Sesiapa yang ingin mendapatkan tawaran perbandingan yang diperiksa oleh peguam akan menerima geran 190 euro (bersih) dari VW. Sesiapa yang menolak tawaran perbandingan hanya mempunyai pilihan untuk tuntutan mahkamah.

Previous post

Lotus Kini Dengan Secara Rasmi Sudah Kembali Ke Malaysia

Next post

Polis Thailand Dapat Kereta Ronda Tesla Model 3 Dengan Livery Battenburg

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *