Berita Auto

Kisah Kejayaan Mercedes-Benz E-Class

Nadi Jenama

Apakan yang menjadikan model ini, sejak tahun 1946, ketika kenderaan pertama bernama E-Class keluar dari kilang, penjual terbaik dunia … sehingga hari ini? Kami fikir ia adalah kenderaan yang terlebih jurutera yang menyediakan bertahun-tahun tanpa masalah untuk pemiliknya di seluruh dunia dan rupa evergreen yang terus memberi pemiliknya rasa bangga ketika di belakang sterengnya.

2021 Mercedes-Benz E-Class

Sudah pada awal abad ke-20, kenderaan yang berada di bawah kelas atas dan kelas mewah, namun di atas kelas padat, merupakan bahagian penting dalam model model Mercedes-Benz dan jenama yang sebelum ini. Model pertama Mercedes, yang datang ke pasaran pada tahun 1901 dan mendirikan konsep pembinaan automotif moden, telah tersedia dalam pelbagai versi dan pelanggan yang disasarkan berbeza – termasuk mereka yang akan memilih kenderaan dari segmen atas pertengahan hari ini.

Dengan lebih daripada 14 juta unit yang terserah sejak 1946, E-Class merupakan siri model terlaris dalam sejarah Mercedes-Benz. Ia dilihat oleh ramai sebagai “nadi jenama”. Pelanggan Mercedes-Benz E-Class adalah antara peminat yang paling setia kepada bintang Mercedes: Lapan daripada sepuluh pelanggan Saloon E-Class tetap setia kepada Mercedes-Benz ketika membeli kenderaan seterusnya.

Apabila pengeluaran bermula semula selepas Perang Dunia Kedua, kereta pertama yang digunakan untuk pengeluaran ialah model 170 V, yang mula diperkenalkan pada 1936, pada mulanya sebagai kenderaan untuk perkhidmatan penyelamatan, polis, perdagangan dan perniagaan. Ia kemudian diikuti dengan versi saloon sebagai kereta penumpang Mercedes-Benz pasca perang pertama pada tahun 1947.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Model 180 (W 120) tahun 1953 dengan bentuk unibody dan “Ponton” menetapkan teknikal baru serta trend formal. Ia diikuti pada tahun 1961 oleh versi empat silinder “Fintail” siri model (W 110) – model pertama dengan badan keselamatan dan zon crumple. Langkah utama seterusnya datang tujuh tahun kemudian dalam bentuk “Stroke Eight” (siri model W 115/114). Pada masa yang sama, dengan kedatangan model coupe pertama, ini menandakan pelebaran skop varian badan yang ada. Kejayaannya telah diatasi lagi oleh siri model pengganti 123 bermula pada tahun 1976. Ia juga dihasilkan dalam versi estet – yang mana Mercedes-Benz menetapkan piawaian untuk kereta estet sebagai gaya hidup keluarga dan kenderaan rekreasi. Siri 124 tahun 1984 hingga 1995, yang juga tersedia sebagai cabriolet empat tempat duduk, mula-mula diberi nama E-Class pada pertengahan tahun 1993.

Muka “empat lampu” dan teknologi inovatifnya adalah ciri-ciri siri model 210 yang dilancarkan pada tahun 1995. Model Mercedes-Benz E-Class siri 211 dilancarkan pada awal tahun 2002. Pada tahun 2009 ia diikuti oleh siri 212 ( Saloon dan Estet) dan siri 207 (Cabriolet dan Coupé), dan dari tahun 2010 Salun E-Class juga tersedia sebagai versi panjang V 212 yang dihasilkan di dan untuk China. Pada 2016, Mercedes-Benz melancarkan model E-Class siri 213. Bermula pada tahun 2017, Estet itu juga boleh didapati dalam versi All-Terrain untuk kali pertama.

2019: E-Class menetapkan rekod jualan baharu di rantau Asia Pasifik

Lebih daripada 351,000 kenderaan Saloon dan Estet E-Class diserah kepada pelanggan dalam tiga tahun penuh generasi baharu berada di pasaran. Kepentingan China sebagai pasaran yang paling penting untuk salun dari Mercedes-Benz jelas kelihatan dalam E-Class: Versi wheelbase-panjang Saloon E-Class menetapkan rekod baharu dan menyaksikan pertumbuhan dua angka dalam penjualan di sana. Satu daripada setiap dua Saloon E-Class yang dijual di seluruh dunia pada tahun 2019 telah dihantar sebagai versi wheelbase-panjang di China. Di Korea Selatan, E-Class Saloon mencatatkan jualan satu tahun tertinggi setakat ini.

Pengeluaran digital moden E-Class baru

Saloon dan Estate E-Class dihasilkan di kilang Mercedes-Benz Sindelfingen dalam barisan yang sama dengan Mercedes-Benz CLS dan Coupe Mercedes-AMG GT 4-pintu dalam sistem pengeluaran yang fleksibel. Pengeluaran menggunakan teknologi digital moden – dari telefon pintar untuk mencari kenderaan dalam barisan dan kaedah pembuatan tambahan untuk menghasilkan peralatan ke pengurusan lantai kilang digital, yang melibatkan pelbagai penunjuk utama yang diuruskan dalam satu sistem. Pengeluaran juga menggunakan sistem Ubisense. Sistem ini meletakkan alat pemasang yang memerlukan pekerja dalam proses pemasangan dan menyediakan pekerja dengan maklumat yang diperlukan mengenai kenderaan tertentu. Dengan cara ini, hanya alat yang diperlukan untuk bekerja pada kenderaan yang diaktifkan. Pekerja menerima sokongan optimum dalam proses pemasangan.

Loji Sindelfingen adalah pusat kecekapan untuk kereta penumpang segmen atasan dan mewah serta kilang utama untuk S- dan E-Class. Lokasi ini menggunakan lebih daripada 35,000 orang. Sebagai tambahan kepada model-model yang disebutkan di atas, Mercedes-Benz menghasilkan S-Class Saloon, Coupé dan Cabriolet, Mercedes-Maybach S-Class serta keluarga Mercedes-AMG GT di sana. Melangkah ke depan, ini juga akan menjadi lokasi untuk produksi kendaraan elektrik teknologi EQ yang baharu. Bermula pada tahun 2022, Loji Mercedes-Benz Sindelfingen akan menjadi neutral CO2 sepenuhnya. Selain itu, “Factory 56”, salah satu kemudahan pengeluaran kereta paling canggih di dunia, sedang dalam pembinaan di lokasi tersebut.


Previous post

Realiti Industri Kereta Malaysia Tahun 2020

Next post

McLaren 765LT - Jelmaan 720S Yang Lebih Berkuasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *