Bisnes

Realiti Industri Kereta Malaysia Tahun 2020

Andaian! Ini adalah senario mesyuarat lembaga hipotetikal yang boleh berlaku di mana-mana pembuatan kereta OEM besar di luar negara bulan ini.

BHPetrol RON95 Euro 4M

(Artikel ini disumbangkan oleh pengurus kanan jenama kereta asing di Malaysia)

1.0) *Agenda* pelaburan sebanyak RM200 juta ke mana-mana negara ASEAN untuk pengeluaran bahagian-bahagian kereta.

2.0) Yang hadir – Semua Ahli Lembaga (pengeluaran, kewangan, korporat, sumber manusia, teknologi dan sekretariat).

Pengarah Kewangan: Dasar Automotif Kebangsaan (NAP) terbaharu untuk negara sasaran kita, Malaysia akhirnya sudah diumumkan. Bolehkah sesiapa dari Korporat mengemas kini kami perihal angka, perincian NAP dan sebagainya?

Pengarah Korporat: Ya sudah disiarkan … banyak perkara umum mengenai teknologi masa depan, AI, penyambungan kereta dan lain-lain. Mungkin dilakukan oleh salah satu daripada syarikat perunding kereta besar. Banyak perkara dan kurang fakta yang kita perlu untuk menilai pelaburan masa depan kita. 68 mukasurat kesemuanya tetapi hanya satu dengan angka-angka yang berkenaan.

Pengarah Kewangan: Ya, tetapi kami memerlukan anggaran terbaik, angka kuantitatif, volum jualan / pengeluaran, struktur cukai & pengecualian, insentif khas kerajaan, dan lain-lain untuk mengatasi kajian kebolehlaksanaan 5/10 tahun kami. Tanpa itu kita tidak akan meluluskan satu dolar AS pun untuk negara ini.

Pengarah Korporat: Kami mempunyai data dari negara sasaran ASEAN lain. Data Malaysia baru saja keluar. Kami ada sedikit data tetapi kami meragui ketepatannya?

Pengarah Kewangan: Apakah maksud awak? Kami bercakap tentang pelaburan RM200 juta ni!!

Pengarah Korporat: Jjumlah sasaran Total Industry Volume (TIV) NAP terakhir adalah 1.0 juta unit tetapi mereka hanya mencapai sekitar 600K unit. Kekurangan lebih kurang 50%.

NAP baharu – Pada 2030, mereka menyasarkan untuk menjual 1.4 juta unit. Cita-cita yang sangat tinggi. Jika mereka tidak mencapai sasaran terdahulu, kami tidak pasti mereka boleh mencapai angka 2030 dari unit rendah 600K hari ini.

Pengarah Kewangan: Siapa atau syarikat perunding mana yang melakukan unjuran ini? Kami memerlukan anggaran yang tepat atau munasabah!!

Pengarah Korporat: Tidak dinyatakan di mana-mana dalam NAP siapa yang memberi mereka unjuran ini? Kami rasa ianya adalah unjuran mereka sendiri.

Pengarah Kewangan: Mmmm … Tetapi kami tidak akan melabur tanpa data yang baik atau munasabah. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mencapai 50% sasaran NAP terakhir. Di manakah ajaibnya dalam NAP baharu ini untuk mencapai unjuran baru ini? Kami adalah syarikat PLC. Kami tidak akan mengambil risiko sedemikian!! Daripada 600K kepada 1.4 juta unit pada tahun 2030 … itu peratusan yang besar. Kami memerlukan pengesahan. !! Bukan angka pie-in-sky. Apakah pasukan anda buat di Malaysia?

Pengarah Korporat: Beri kami sebulan untuk mendapatkan penjelaskan dengan pegawai Kerajaan. Mereka sekarang sibuk dengan banyak pertanyaan kerana kurang fakta dan lebih borang.

Sekretariat: Mesyuarat Lembaga kita yang seterusnya adalah dalam 3 bulan lagi. Sekiranya kita tidak mendapat angka-angka yang sudah disahkan betul, maka terima kasih bye-byelah Malaysia!! Ini bermakna pekerjaan awak dan pekerjaan pasukan awak di Malaysia.

Pengarah Kewangan: bagaimana dengan struktur cukai, pengecualian cukai, insentif, geran tanah, Kenderaan Elektrik (EV), subsidi hibrid plug-in untuk pengguna, dan sebagainya. Apakah tawaran NAP untuk kami? Rakan kami di Thailand dan Indonesia telah memberikan kami data yang komprehensif. Kita sudah dapat melihat daya maju projek mereka jika kita meletakkan pelaburan kita di kedua-dua negara.

Pengarah Korporat: NAP baharu tidak mempunyai angka kuantiti untuk insentif cukai / geran kerajaan dan lain-lain. Mereka mempunyai ‘Customized Insentives’. Sila terangkan secara terperinci kepada kami apakah ‘Insentif Tersuai’? Kita berbincang dengan mereka dan mereka memberi balik kepda kita berdasarkan pelaburan kita?

Pengarah Kewangan: Peraturan aneh tetapi sila terangkan lebih lanjut. Adakah pesaing kami dapat lebih atau sama atau kurang? Apakah kelebihan daya saing kita? Siapa yang memutuskan sama ada pelaburan saya sesuai atau tidak?

Pengarah Korporat: No idea. Dari apa yang kita dengar, ianya personal-to-holder dan peribadi dan sulit. Dari apa yang saya dengar sejauh ini, satu agensi yang memutuskannya. Kriteria keputusan tidak terkira.

Pengarah Kewangan: Jadi ianya tidak tulus! Adakah mereka mempunyai rangka kerja tahap pelaburan vs insentif yang diberikan supaya kita dapat membandingkan dengan negara-negara lain samada lebih baik atau lebih teruk. Kami mempunyai matriks kan, jadi kami hanya memasukkan angka-angka.

Pengarah Korporat: Tidak, kami tidak tahu. Tetapi kita akan kembali dengan jawapan selepas menghubungi Menteri Perdagangan mereka.

Beliau melawat kilang kami di sini dan dengan gembira menjemput kami untuk melabur di negara mereka. Beliau berkata mereka boleh fleksibel. Kami beritahu dia setahun yang lalu yang kami akan tunggu NAP mereka.

Pengarah Kewangan: Ya, kami melabur bukan kerana kelonggaran dan kerana awak menyukai Menteri Perdagangan itu. Kami memerlukan data yang boleh dipercayai dan konkrit, dasar pelaburan tulus dan lain-lain. Kami melabur untuk jangka masa panjang. Para menteri datang dan pergi!

Pengarah Korporat: Sila berikan kami sedikit masa untuk kembali … kami sendiri tidak jelas mengenai apa yang disebut ‘Insentif Tersuai’.

Dua minggu kemudian.

Pengarah Kewangan: Jadi, mana dia maklumat dari Malaysia mengenai cadangan pelaburan kami?

Pengarah Korporat: Maaf Tuan, kami baru google Malaysia dan cerita utama mereka ialah Menteri Perdagangan dan Menteri-menteri utama yang lain telah mengosongkan jawatan mereka. Kami tidak pasti jika ini adalah berita palsu atau berita sebenar. Terdapat juga kemungkinan perubahan kerajaan. Tuan kita tidak dapat mengesahkan apa-apa pada masa ini.

Pengarah Kewangan: APA?? … Data yang lemah dan tidak boleh dipercayai, insentif tersuai, fleksibiliti, Menteri Perdagangan dipecat, TIDAK … kita tidak melabur di negara seperti ini.

Pengarah Kewangan: Mari kita bergerak pantas dan melabur di negara lain di rantau ini yang mempunyai dasar yang jelas. Kami ahli Lembaga perlu membuat keputusan dengan cepat, dan sila letakkan Malaysia sebagai pilihan terakhir.

Dan secara ringkas, itulah di belakang tabir babak perbincangan Mesyuarat Pelaburan Lembaga yang tipikal yang terdiri daripada Pengarah-pengarah pengeluar kereta besar sebelum mereka melaburkan wang pemegang saham mereka dalam mana-mana projek.

Previous post

Triumph Rocket 3 Tiba Dengan Enjin Motosikal Paling Besar

Next post

Kisah Kejayaan Mercedes-Benz E-Class

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *