Penyelenggaraan

Jangan Biarkan Tikus Buat Rumah Dalam Enjin Anda Ketika PKP Ini

Ini sudah terjadi kepada kami!

Anda mungkin ada 2 atau 3 kereta dalam keluarga anda (sesetengah rakyat Malaysia mempunyai sedozen kereta tetapi kita tidak begitu bimbang tentang mereka). Dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19, kami mengandaikan anda adalah rakyat Malaysia dan warganegara dunia yang hebat dan duduk di rumah 95% masa dan hanya keluar untuk mendapatkan barangan runcit, keperluan farmasi dan mungkin untuk bungkus makanan.

Rats in your car engine bay
Mereka yang banyak kereta, kereta mewah, janganlah meletakkan kereta mereka macam ini. Tikus akan datang dan tinggal di dalam ruang enjin.

Enjin Tinggal Terbiar

Ini bermakna anda mungkin menggunakan hanya satu kenderaan di garaj dan meninggalkan yang lain yang terbiar. Kesilapan yang besar tuan-tuan dan puan-puan dan sila belajar dari kesilapan besar saya. Saya mempunyai beberapa kereta lama di garaj saya dan sebelum sebarang PKP kami bergilir-gilir memandu mereka setiap hari.

Rats in your car engine bay

Ya, kereta kami tidak pernah terbiar selama lebih dari 3-4 hari. Walaupun kita pergi bercuti atau bekerja, kita ada orang yang start dan idle kereta selama beberapa minit setiap hari. Inilah sebab mengapa bateri kereta kami sentiasa bercas.

Lupa

Kali ini kami cuai kerana kami resah dan sibuk dengan COVID-19 dan lupa untuk start dua kereta. Yang lain telah digunakan hari-hari (7 hari yang lalu) untuk perjalanan yang perluk.

Rats in your car engine bay

Pagi tadi kami memutuskan untuk start MPV Nissan kami tetapi tidak boleh. Kita cranking enjin itu berulang-ulang tetapi ianya masih tidak mahu start. Bateri kereta tidak ada masalah. Kami membuka hud enjin dan inilah yang kami dapati. Tahi tikus pada penutup bateri dan penutup enjin dan juga, bau. Yuck!

Tikus Gigit Wayar Bite

Kami membersihkan kotoran tikus itu dahulu dan kemudian mula mencari sebarang wayar yang mungkin digigit tikus. Ya, tikus suka menggigit kabel di enjin kereta dan inilah sebabnya mengapa anda kadang-kadang akan nampak kereta lama yang terbakar. Kereta lama, bila terbiar lama (seperti Mitsubishi EVO 4 tahun lepas kami) akan mengundang tikus untuk hidup di dalamnya dan mereka suka mengunyah wayar. Apabila anda memulakan enjin, anda berfikir, baik, enjin sedang berjalan dan kami boleh membawa kereta in. Apa yang anda tidak sedar ialah wayar yang digigit (wayar itu kini hidup) hanya perlu menyentuh wayar yang lain yang digigit dan api boleh bermula. Sebelum anda dapat menghentikan kebakaran, kereta anda terbakar hangus dan ejen insuran anda mendapat panggilan daripada anda.

Bagaimana tikus masuk ke dalam ruang enjin anda? Mudah, naik tayar anda dan mencari jalan melalui banyak lubang kecil. Nasib baik tidak ada cara untuk mereka masuk ke dalam kabin kereta. 

Rats in your car engine bay

Apa Yang Perlu Dilakukan

  1. Letakkan perangkap tikus di sebelah tayar depan kereta anda.
  2. Gunakan semburan peppermint semulajadi di ruang enjin anda yang dibuat khusus untuk menghalang tikus dari mengunyah pada wayar di dalam kereta. Boleh didapati di beberapa kedai DIY.
  3. Bersihkan mesin anda menggunakan pembasuh kimia yang diluluskan (hanya jika anda tahu apa yang perlu dilakukan) kerana anda ingin menghilangkan bau air kencing dan tahi tikus. Mereka menggunakan bau ini untuk mencari jalan pulang setiap malam untuk meneruskan kerosakan.
  4. Anda juga boleh menggunakan bebola ubat rama-rama tetapi anda mesti berhati-hati di mana anda meletakkannya di ruang enjin anda.
  5. Jika anda tinggal di sebuah rumah (bertanah) anda boleh meninggalkan ruang enjin anda terbuka sepenuhnya. Tikus suka tempat gelap. Sekiranya anda tinggal di kondominium bertingkat anda perlu berhati-hati kerana tikus suka tempat yang sejuk seperti tempat letak kereta bawah tanah dan tertutup.
  6. Bela Burung Hantu. Terbaik untuk menangkap tikus.
Rats in your car engine bay

Kami tidak begitu bernasib baik dan kami memerlukan seorang mekanik untuk membaiki Nissan kami. Buat masa ini, kami hanya boleh membersihkan ruang enjin, menghilangkan bau tikus dan terpaksa menunggu PKP berakhir untuk mendapatkan mekanik yang dipercayai kami untuk datang dan memperbaiki semula pendawaianya. Satu pembelajaran.

Rats in your car engine bay
Previous post

Ford Lancarkan 'Jurujual Digital' di Malaysia

Next post

Semua Pengedar Toyota dan Lexus Terus Ditutup

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

4 Comments

  1. Ummi
    02/06/2020 at 5:17 pm — Reply

    Hai,encik dah cek ke berapa harga pendawaian,sy pun mengalami masalah sama.risau saya harganye.sedang mrnggu feedback dari bengkel.boleh sy tau anggaran kos?

    • 19/07/2020 at 10:59 pm — Reply

      Kereta apa tu? Tenguk pada jenama dan model.

  2. Faisal
    28/07/2020 at 10:21 am — Reply

    Salam encik.

    Area mana ye? kereta viva saya penuh dengan tahi tikus di bawah engine kereta pada waktu pagi sebelum. boleh hantar untuk further check ke?

  3. 31/07/2020 at 11:31 pm — Reply

    Bahagian enjin. Segala paip getah dan getah wayar kesukaan mereka.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *