Bisnes

Mampukah Stesen Minyak Hidup Semasa COVID-19?

Pemilik stesen minyak baharu yang mempunyai janji hartanah bergadia yang tinggilah yang paling susah.

Kita bercakap dengan tiga pemilik stesen bahan api yang kami kenal dan inilah maklumat yang kami dapat dari mereka.

Mula sekali, keadaan ini hanya berkenaan dengan pemilik stesen minyak Malaysia kerana mekanisme harga bagi jualan bahan api di Malaysia ditetapkan oleh kerajaan Malaysia.

With global demand for fuel reducing and the low prices coming from the oil producers, it looks like cheap petrol and diesel will continue to be sold in Malaysia in the next few months, or even a year. 

Dengan permintaan global untuk mengurangkan bahan api dan harga yang rendah dari pengeluar minyak, nampaknya petrol dan diesel murah akan berterusan di Malaysia dalam beberapa bulan akan datang, bahkan mungkin setahun.

2020 March Global Oil Price

Harga Bahan Api Hari Ini

Buat semasa ini, harga RON95 berada pada paras rendah, RM1.44 jatuh RM0.33 sen dan RON97 turun 0.36 sen kepada RM1.74 yang rendah. Harga jualan diesel kini lebih tinggi daripada petrol (mungkin kali pertama di Malaysia) pada RM1.75 yang merupakan penurunan hanya RM0.12 sen.

2020 March Malaysia Fuel Prices

Penghargaan Peniaga Bahan Api

Ini adalah berita baik untuk pemilik kereta Malaysia (walaupun mereka perlu duduk diam di rumah dan tidak memandu selama empat minggu) tetapi ini adalah berita buruk untuk peruncit petrol. Sistem harga bahan api semasa yang berubah-ubah meletakkan banyak tekanan kepada pemilik stesen minyak.

Apabila lori tangki bahan api sampai menghantar bahan api, pemilik stesen perlu membayar antara RM40,000 hingga RM45,000 kepada syarikat bahan api dan dengan margin keuntungan hanya 6-8 peratus bagi setiap liter yang dijual mereka perlu berebut untuk menganti perbezaan harga apabila harga jatuh di antara masa penghantaran tangki minyak.

Sebagai contoh, dua minggu lalu apabila lori tangki bahan api buat penghantaran, mereka membayar harga yang tinggi, kemudian harga jualan semasa 3-4 hari hari akan turun sebanyak RM0.33 sen, tetapi mereka telah membayar harga yang tinggi untuk bahan bakar RON95 yang masih di dalam tangki bawah tanah mereka.

Shell Petrol Station

Tukar Harga

Ya, turun naik harga juga berfungsi secara terbalik juga. Apabila harga bahan bakar meningkat, bahan bakar yang duduk di dalam tangki bawah tanah mereka akan memberi mereka margin keuntungan yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, dengan perintah kawalan pergerakan (PKP), jualan bahan api telah menurun sebanyak 70-75% (bergantung kepada lokasi) dan ekonomi perlahan yang diramalkan selepas PKP mungkin melihat kenaikan perlahan dalam jualan keseluruhan. Dengan margin keuntungan 6-8 peratus pada setiap liter bahan bakar yang dijual, pemilik stesen bahan api perlu menampung overhed tetap mereka yang bergantung kepada kawasan (kejiranan) mereka berada.

BHPetrol station

Overhed

Semua stesen minyak mempunyai pegawai akaun (biasanya si isteri pemilik) di pejabat dan dua kakitangan di kedai runcit untuk menjaga jualan. Kemudian ada dua hingga empat pekerja di bahagian luar. Beberapa pemilik stesen minyak lama sudah membayar penuh untuk harta mereka supaya mereka berada dalam keadaan kewangan yang lebih baik. Untuk pemilik stesen bahan api baharu, seperti salah seorang kawan saya, overhed tetap sekarang adalah kebimbangan besar dan tidak lama lagi mereka tidak akan mempunyai dana yang mencukupi untuk menampung pembelian bahan bakar. Ini bermaksud penutupan stesen atau hanya maintain kedai runcit terbuka untuk menampung kos kakitangan.

BHPetrol station

Restoran & Basuh Kereta

Bagi pemilik stesen minyak yang melabur dalam perkhidmatan basuh dan servis kereta, mereka juga melihat pelanggan sifar semasa PKP ini dan gaji pekerja mereka perlu dibayar.

Shell petrol station car wash
Car Wash Closed

Stesen bahan api yang juga mempunyai kedai makanan segera dan/atau restoran masih boleh terus berjalan dan mendapat pendapatan sewa untuk overhead dan perniagaan jual bahan bakar hanya sebagai penambah pendapatan untuk pemilik stesen. Ini adalah stesen bahan bakar yang akan dapat menempuh ribut ekonomi yang sedang membakar.

Shell workshop closed
Tutup

Tags: autoBHPetrolCOVID-19newsoil pricespetronPetronasShell

Previous post

Semua Pengedar Toyota dan Lexus Terus Ditutup

Next post

Suzuki Akan Membuka Kilang Pemasangan Kereta Di Myanmar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *