Sukan

Bagaimanakah Gazoo Racing Berbeza Dengan Toyota Racing Development?

Anda mungkin telah melihat lebih banyak lagi penjenamaan “Gazoo Racing” atau “GR” pada model dan aktiviti sukan Toyota dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Sebenarnya Gazoo Racing adalah jenama yang agak baharu. Ia hanya pada tahun 2015 apabila Toyota memutuskan untuk menyatukan semua Toyota Racing, Lexus Racing dan lain-lain aktiviti perlumbaan berkaitan di bawah sepanduk Gazoo Racing. Sebelum ini, ketiga-tiga entiti ini dimasukkan ke dalam sepanduk berasingan, dengan Gazoo Racing hanya meletup pada 2007 pada acara Nürburgring 24 Jam.

Dari segi nama pula, inilah bagaimana Toyota sendiri menerangkannya:

Hari ini, “GAZOO” merujuk kepada perkataan “Garage”, tempat yang sangat intim di mana orang bekerjasama untuk memperbaiki butiran yang paling kecil, dengan matlamat untuk menyampaikan kereta dan perkhidmatan yang sentiasa lebih baik untuk setiap pelanggan, di setiap garaj. Oleh itu, nama itu merangkumi semangat yang memacu TOYOTA GAZOO Racing.

Tetapi asal nama itu kembali hampir dua puluh tahun kepada penciptaan GAZOO.com, sebuah laman web yang mengumpulkan imej-imej kenderaan dalam stok pada setiap penjual. Namanya, “GAZOO”, berasal dari perkataan Jepun “gazo” yang bermaksud imej atau foto. Walaupun penggunaan imej di laman web adalah perkara biasa pada hari ini, ia adalah revolusi untuk industri automotif di Jepun pada pertengahan 1990-an ketika teknologi internet masih muda. GAZOO.com menawarkan pengguna pelbagai pilihan produk, membolehkan mereka mencari tawaran terbaik yang tersedia, dan ini adalah falsafah menyediakan kereta yang lebih baik kepada pelanggan Toyota.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Bagaimana pula TRD?

Sebaliknya, Toyota Racing Development (TRD) mungkin nama yang kebanyakan anda kenal. UMW Toyota Malaysia telah menawarkan model spec tuinggi seperti Hilux dan Vios dalam bodykit “TRD Sportivo” pada masa lalu. Toyota Racing Development telah berlaku selama beberapa dekad tetapi sejak Gazoo Racing menjadi tumpuan aktiviti sukan motorsport Toyota, penjenamaan TRD sudah pasti jatuh ke tepi.

Tetapi itu tidak bermakna TRD sudah tidak ada. Dalam wawancara baru-baru ini dengan Majalah Automobil, Naib Presiden Pemasaran Kumpulan Toyota Group berkata kedua-dua TRD dan GR boleh wujud bersama, sekurang-kurangnya di Amerika Utara. Beliau berkata produk dan kenderaan TRD masih popular di kalangan pengguna Amerika yang membeli-belah lori.

Walaupun model bukan lori tidak mendapat jumlah cinta yang sama dari TRD (terutamanya di luar pasaran Amerika Utara), Toyota tidak mempunyai pendirian rasmi mengenai masa depan TRD. TRD masih berfungsi untuk menapis dan meningkatkan prestasi model Toyota yang sedia ada. Di sebaliknya, Gazoo Racing ditugaskan untuk mencipta kenderaan prestasi keluar dari kilang dengan penjenamaan Toyota GR. Contohnya termasuk model GR Yaris dan GR Supra terkini.

Previous post

Gambar Bocor Muncung BMW 4 Series

Next post

Aston Martin Vantage Roadster - 510 PS, 685 Nm

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *