Berita Auto

Pertimbangkan 4 Perkara Ini Sebelum Beli Insurans Kereta

Ketika memandu di Malaysia, tiga perkara ini adalah wajib: lesen memandu yang sah, cukai jalan dan insurans kereta. Lagipun, tanpa insurans kereta yang dikuatkuasakan anda tidak boleh mendapatkan cukai jalan.

Walaupun membeli insurans kereta bukan satu tugas yang sukar, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira sebelum anda membuat keputusan.

Jenis Perlindungan
Ia sentiasa disyorkan supaya anda memilih perlindungan komprehensif yang akan memberi perlindungan yang menyeluruh (biasanya menawarkan perlindungan untuk kematian atau kecederaan badan; kerosakan kepada harta orang lain; kerosakan akibat kebakaran atau tidak sengaja kepada kereta anda dan kecurian kereta anda). Jika anda mempunyai kereta lama, anda boleh memilih Perlindungan Pihak Ketiga (untuk tuntutan pihak ketiga). Jika anda memiliki sebuah kereta yang vintaj klasik hanya dipandu pada hujung minggu, anda boleh juga memilih polisi Pihak Ketiga, Kebakaran dan Kecurian.

Sentiasa pilih Nilai Yang Dipersetujui
Dalam persekitaran penyahtarifan separa, premium insurans kereta anda boleh ditentukan dengan umur, lokasi dan semestinya nilai pasaran kereta anda. Apabila memilih nilai pasaran kereta anda, sentiasa pilih Nilai Yang Dipersetujui. Ini untuk memastikan yang anda tidak membayar premium yang tidak mencukupi atau membayar premium yang berlebihan yang boleh merugikan pemegang polisi dan menyelamatkan anda daripada kesukaran semasa membuat tuntutan.

Mercedes Banjir 4

Apakah Peril Khas?
Ia adalah lebih baik untuk berjaga-jaga sebelum menyesal. Hanya kerana anda tidak menetap di kawasan yang mudah banjir, banjir tidak akan berlaku. Cuaca boleh berubah dengan sekelip mata, jadi ia bijak untuk anda melindungi diri daripada banjir, tanah runtuh dan ribut. Allianz General menawarkan Peril Khas untuk 0.25 peratus daripada jumlah yang diinsuranskan anda. Selain itu, anda juga perlu pertimbangkan untuk menambah perlindungan cermin hadapan ke polisi anda.

Ada servis tambahan?
Sewaktu membeli insurans, anda mungkin terlepas pandang perkara ini. Lagipun, fokus anda hanya untuk mendapatkan insurans dan cukai jalan, betul? Bagaimana pula dengan bantuan kemalangan motor yang percuma? Allianz Road Rangers yang ditawarkan oleh Allianz General boleh didapati untuk semua pemegang polisi Motor Komprehensif di seluruh negara. Enam titik bantuan merangkumi trak tunda kepada penghantaran kenderaan. Selain itu, juga pertimbangkan perlindungan kemalangan tepi jalan seperti Enhanced Road Warrior oleh Allianz General.

Ketua Tuntutan Allianz General Insurance Company (Malaysia) Berhad, Damian Williams berkata: “Memiliki perlindungan insurans yang mencukupi seperti memiliki payung kanopi yang berganda apabila hujan. Selalunya, anda hanya ada sepasang baju hujan dan dengan menggunakannya, peluang untuk basah kuyup adalah 50 peratus.”

Previous post

PLUS Tawar Diskaun Tol 20 Peratus Sempena Tahun Baru Cina

Next post

Maserati Mulakan Ujian Tren Kuasa Elektrik

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *