Berita Auto

Hadiah Apa Yang Anda Mahu Tahun Ini?

Kami hanya mahu Toyota yang dipulihkan sepenuhnya. Kami tidak memerlukan Toyota baharu, seperti Supra atau GT86. Kami hanya mahukan Toyota 1967 yang akan menjadi kereta panduan harian dan juga yang mudah diselenggara. Ia mesti mempunyai penyaman udara yang berfungsi dan terbaik jika radio asalnya berfungsi. Kami tidak memerlukan unit hiburan kereta moden. Hanya radio asal.

Lebih tepat, kita mahu Toyota 2000 GT 1967.

Percaya atau tidak, kereta seksi ini direka untuk Nissan oleh Yamaha, projek itu telah diterima pakai oleh Toyota selepas syarikat yang berpangkalan di Yokohama menolak idea itu dan mula bekerja pada apa yang akan menjadi Datsun 240Z mereka.

Menyedari bagaimana reka bentuk dua tempat duduk berani ini akan mengubah imejnya secara global, Toyota segera meluluskan program tersebut. Pengeluaran bermula pada tahun 1967, ketika 2000GT akan merevolusi pandangan Jepun mengenai industri automotif, dengan kereta sukan untuk menandingi penawaran dari yang lebih terkenal di Eropa.

2000GT dibina untuk hanya tiga tahun dan hanya 351 unit, tetapi kesannya sangat besar. Ia bukan sahaja supercar pertama yang datang dari Jepun, tetapi juga satu-satunya kereta Jepun yang telah ditonjolkan dalam filem James Bond. Juga, ia adalah kereta Asia paling mahal yang pernah dijual lelong pada 2015.

Terdapat 14 2000GT dalam senarai 20 buah kereta Jepun yang paling bernilai pernah dijual, dan jika anda mengeluarkan kereta lumba, dan mengira hanya kereta pengeluaran, ia adalah 17 daripada 20 teratas.

Dua kereta berkongsi harga tertinggi USD1.155 juta yang pernah dibayarkan untuk model yang lelongan ialah model 1967 berwarna kuning 2000GT yang dijual di RM-Sothebys dan Gooding & Co (Pebble Beach, 2014).

Kami difahamkan bahawa ada sebuah Toyota 2000 GT, warna putih, di sebuah garaj tertutup di Pulau Pinang dan pemiliknya mahukan privasinya. Ini adalah satu-satunya unit setahu kami di Malaysia. Anda pernah jumpa satu?

Previous post

McLaren Speedtail Cecah 403 km/j 30 Kali Dalam Satu Sesi Ujian

Next post

Kini Flux Menawarkan Trak Pikap Sebagai Pilihan Untuk Langganan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *