Berita Auto

Crossover Jepun Atau Jerman? Yang Mana Satu Pilihan Anda?

Sekitar 10 tahun yang lalu, jika kita bertanya soalan ini, kita mungkin akan mendapat panggilan dari pemilik kereta Jerman memberitahu kita bagaimana bodohnya (bersopan di sini) kita membandingkan kenderaan yang dibuat oleh Jerman dengan kenderaan Jepun.

BHP Banner

Sekarang, sepuluh tahun kemudian, ini adalah persoalan yang ditanyakan oleh media global dan nampaknya sebaliknya telah berlaku. Ada kenderaan buatan Jepun menyaingi jenama Jerman dan pembaca dan pemilik kenderaan tidak menangguhkan perasaan mereka. Ya, orang Jepun sudah setanding, dan bukan baru-baru ini sahaja, malah sejak 6-7 tahun yang lalu, banyak jenama Jepun sudah cukup menurut dibelakang dan mereka kini bersedia untuk menangani jenama ‘premium’.

Hari ini, kita melihat banyak jenama Jepun membawa ke pasaran barangan buatan baik, kejuruteraan baik dan kenderaan yang dipasang indah sama dengan jenama premium dan mereka terus mempunyai strategi penetapan harga yang lebih baik (ini bermakna barangan Jepun diharga rendah tetapi menawarkan peralatan keselamatan dan juga kualiti binaan yang setanding)

Baru-baru ini, Subaru melancarkan di Malaysia sebuah Forester baharu dalam 3 varian. Varian teratasnya datang dengan ciri keselamatan kelas terkemuka yang lebih dikenali sebagai EyesSight.

Apa itu EyeSight?

Teknologi Membantu Pemandu EyeSight® adalah kemuncak segala-galanya yang para jurutera Subaru tahu mengenai keselamatan dan Subaru telah menjual lebih dari 1 juta kenderaan yang dilengkapi dengan EyeSight®. Menambah keyakinan terhadap setiap perjalanan, EyeSight® memantau pergerakan lalu lintas, mengoptimumkan cruise control, dan memberi amaran kepada anda jika anda keluar dari lorong anda. EyeSight® telah dibangunkan untuk mengurangkan kadar kemalangan belakang dengan kecederaan sehingga 85%.

Apabila dilengkapi dengan EyeSight®, semua model Subaru 2019 yang diuji mendapat penilaian tertinggi untuk pencegahan kemalangan depan oleh IIHS. Ciri Braking Pre-Collision bahkan boleh menggunakan kekuatan brek penuh dalam situasi kecemasan, membantu anda mengelakkan atau mengurangkan kesan frontal.

Sehingga kini, lebih daripada 85% pembeli Forester di Taiwan dan Filipina dan 55% pembeli di Thailand membeli model Forester 2.0i-S EyeSight® sejak dilancarkan beberapa bulan lalu.

Di Malaysia, kadar pengambilan untuk model 2.0i-S EyeSight® dikatakan sekurang-kurangnya 30% dari 3 varian semasa lebih banyak pembeli kereta Malaysia memberi tumpuan kepada keselamatan di jalan raya.

Saingan premium terdekat

Pada pendapat kami, BMW X1 adalah yang paling dekat dari segi rupa, ciri, binaan dan juga saiz kabin. BMW X1 menawarkan penumpang belakang ruang yang sama dengan Subaru Forester, dengan ruang kepala dan kaki yang setanding. Malah Subaru Forester menawarkan lebih sedikit ruang depan kepala berbanding BMW X1, yang menawarkan pemandu dan penumpang depan lebih ruang dan keselesaan.

Lebar BMW X1 lebih kurang sama seperti Subaru Forester, tetapi BMW X1 pendek sedikit dengan itu ia mudah sedikit untuk pakir.

Oleh kerana output enjinnya yang lebih tinggi daripada enjin turbo berkembar 4 silindernya, BMW X1 lebih cepat dari rehat, top end dan tork yang lebih baik berbanding Subaru Forester yang mempunyai enjin 2.0L aspirasi biasa.

BMW X1 mempunyai kapasiti kargo yang kurang daripada Subaru Forester disebabkan tapak yang lebih kecil.

Keupayaan off-road untuk kedua-dua kenderaan ok dan masing-masing mempunyai keupayaan untuk menangani jalan burok dan banjir Lembah Klang dengan mudah.

Sekarang harga. BMW X1 pada harga RM220,000 hampir RM60,000 lebih mahal daripada Subaru Forester dengan EyeSight yang dijual dengan harga RM159,000. Ini harga yang agak premium dan di sinilah penjenamaan memainkan peranan penting.

Pengalaman pemilikan BMW datang dengan lebih dari sekadar kemampuan untuk mengatakan anda memandu ‘bimmer’. Terdapat ‘Butler On Call’ X1 yang merupakan pilihan ConnectedDrive Services yang membolehkan penggunaan portal internet BMW Online melalui kad SIM yang tertanam di dalam kenderaan, serta integrasi aplikasi telefon pintar ke dalam kereta. Ia juga termasuk Panggilan Kecemasan Pintar dan Teleservice BMW. Ini hebat apabila anda berada di jalan raya setiap hari. Tetapi adakah ia bernilai premium RM60k?

Kita tidak boleh lupakan acara dan pesta BMW yang datang dengan pemilikan. Pejabat Malaysia BMW akan menjadi tuan rumah pemilik dengan mengatur acara, makan malam, tayangan perdana filem dan banyak lagi. Tapi, ini bernilai premium RM60k.

Tanya mana-mana pemilik BMW dan mereka akan berkata ya tanpa ragu-ragu. Tanyakan mana-mana pemilik kereta Jepun jika mereka gembira dengan apa yang mereka bayar dan mahukah mereka membayar premium untuk BMW, mereka, tanpa ragu-ragu, akan mengatakan bahawa mereka sangat gembira dengan kereta Jepun mereka, tetapi bila disoal lagi, mereka lebih suka BMW bila kewangan membenarkannya.

Dengan itu, ia jelas bahawa penjenamaan dan pengalaman pemilikan dalam masyarakat mengekalkan jenama premium di hadapan dan jenama Jepun akan terus memajukan produk mereka.

Crossover 1

 

Previous post

Lelaki Bertuah Bawa Pulang Sebuah BMW X3

Next post

Bilik Pameran Borgward Kini Dibuka Dan Kami Ada Harganya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *