Berita Auto

Cara Mencuri Ford Ranger Raptor Baharu

Kami ada petua untuk anda.

Pada 9hb Oktober 2019, dua hari yang lalu, 3 jenama Ford Ranger Raptors bernilai RM200,000 setiap satu di tingkat pameran dicuri dari pengedar Ford di Sungai Jelok, Kajang, Selangor.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Menurut agensi berita Bernama, “Lima suspek dipercayai telah memecah masuk premis kira-kira pukul 4 pagi sebelum memandu keluar tiga trak pikap Ford Ranger Raptor.

Ketua Polis Kajang, Penolong Pesuruhjaya, Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata menurut saksi, pengawal keselamatan berusia 47 tahun di premis itu, suspek telah memecah masuk premis menggunakan parang.

“Suspek, bersenjatakan parang, juga mengikat pengawal keselamatan sebelum melarikan diri dengan tiga kenderaan tersebut.

“Kerugian yang ditanggung adalah dianggarkan RM600,000 dan kes itu disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan rompakan bersenjata,” katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata polis sedang mencari semua suspek dan meminta orang ramai menghubungi mana-mana balai polis berdekatan atau pegawai penyiasat Inspektor Hafizah Abdul Latiff di talian 016-6060955 jika mereka mempunyai maklumat mengenai insiden tersebut. ”

ford-ranger-raptor curi 2 ford-ranger-raptor curi 3 ford-ranger-raptor curi 4

Selepas mendengar tentang kejadian itu, kami melawat bilik pameran Sime Darby Ford di Lebuhraya Persekutuan di Selangor dan bercakap kepada pengurus cawangan mengenai ciri-ciri keselamatan yang berkurangan dalam kejadian ini.

Rupa-rupanya pengedar Ford Kajang ini bukan di bawah kumpulan Sime Darby yang mempunyai prosedur operasi standard (SOP) yang sangat ketat bila berkenaan dengan kunci kenderaan baharu. Berikut adalah SOP Sime Darby untuk semua bilik pameran kenderaan mereka.

  1. Semua kereta baharu yang diletakkan di dalam kawasan kedai mestilah dikunci.
  2. Kunci kereta terkunci disimpan di dalam kotak keselamatan yang terkunci yang kemudian diletakkan di dalam pengurus cawangan yang terkunci di dalam peti keselamatan.
  3. Kakitangan ruang pameran dan kakitangan keselamatan tidak mempunyai akses kepada kunci ini.

Di pengedar seperti ini di Sungai Jelok yang berada di bawah Kumpulan SIANGHIN, mereka mungkin tidak mempunyai dasar keselamatan kereta baharu seperti Sime Darby dan mencuri kereta baharu atau Raptor, adalah senang.

ford-ranger-raptor curi 5 ford-ranger-raptor curi 6 ford-ranger-raptor curi 7
Pertama, bilik pameran terletak di Lot 2202-A, Jalan Sungai Jelok, Jalan Semenyih, Kajang, 43000 Selangor yang bukan berada di kawasan perniagaan utama.

Kedua, kunci kereta baru mungkin disimpan di bilik pameran di laci penjual atau mungkin hanya tergantung di dinding bilik pengurus pusat perkhidmatan.

Pencuri hanya perlu ‘gertak’ pengawal keselamatan untuk menunjukkan kepada mereka di mana kunci disimpan, buka pintu depan dan hanya pandu keluar menuju utara ke Thailand di mana terdapat pembeli yang menunggu untuk trak keseluruhan atau alat-alat ganti yang mahal itu saja.

ford-ranger-raptor curi 8 ford-ranger-raptor curi 9 ford-ranger-raptor curi 10

 

Previous post

Honda Jazz Generasi ke-4 - Masuk Malaysia Ke Tidak?

Next post

Volvo XC40 Elektrik Dapat Sistem Infotainmen Android Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *