Berita Auto

Porsche Cayenne Turbo Coupe Akan Datang Ke Malaysia

Ini adalah jawapan Porsche untuk mencabar BMW X4 dan Coupe Mercedes-Benz GLC, tetapi pasti penjenamaan Porsche akan mendorong harga jual Coupe mereka melebihi pesaingnya Jerman yang dinyatakan di sini. Harga yang disenaraikan di Eropah bermula pada RM383k.

Jadi, apa yang akan terjadi kepada Porsche Macan? Adakah coupe ini akan mengugat penjualan Macan yang ultra popular atau adakah ia akan ada pelanggannya yang tersendiri dan terus meningkatkan keuntungan keseluruhan Porsche?

Kita tunggu dan lihat.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Apa kata Oliver Blume

Porsche Cayenne Coupé ini termasuk semua kemuncak teknikal Cayenne semasa, tetapi mempunyai reka bentuk yang lebih dinamik dan butiran teknikal baru yang memposisikannya sebagai lebih progresif, atletik, dan emosi,”

Oliver Blume, Pengerusi Lembaga Eksekutif Porsche AG.

Keanggunan yang tiada tandingan

“Garisan bumbung yang jauh lebih curam yang jatuh ke belakang membuatkan Cayenne Coupé kelihatan lebih dinamik, dan kedudukannya sebagai model yang paling menarik dalam segmen itu,” kata Michael Mauer, Naib Presiden Style Porsche.

Pada setiap model Cayenne Coupé, spoiler bumbung digabungkan dengan spoiler belakang adaptif baharu sebagai sebahagian daripada Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoiler – disepadukan secara seragam ke dalam siluet model ini – memanjangkannya dengan 135 mm pada kelajuan 90 km / j dan naik, meningkatkan tekanan hubungan pada gandar belakang, sementara PAA serentak meningkatkan kecekapan.

Porsche-Cayenne-Coupe-2 Porsche-Cayenne-Coupe-3 Porsche-Cayenne-Coupe-4

Pilihan bumbung karbon

Porsche Cayenne Coupé dilengkapi dengan bumbung kaca panoramik tetap 2.16 m2 sebagai standard. Bahagian berkilat 0.92 m2 memberikan semua ruang penumpang perasaan ruang yang luar biasa, sementara tirai roller bersepadu melindungi pendedahan matahari dan sejuk. Bumbung karbon berkontur tersedia untuk Coupé atas permintaan. Bumbung karbon boleh didapati dengan salah satu daripada tiga pakej sukan ringan. Pakej-pakej ini juga termasuk ciri-ciri Reka Bentuk Sport dan roda baharu,  yang diringankan, 22-inci GT Design, tengah tempat duduk dalam fabrik petak klasik, karbon dan Alcantara un tuk ruang dalam. Bagi Cayenne Turbo Coupé, pakej ini juga termasuk sistem ekzos sukan.

Empat kerusi sukan disediakan

Cayenne Coupé baru menawarkan banyak ruang untuk empat orang sebagai standard. Di bahagian depan, kerusi sukan lapan-kedudukan baharu dengan headrests bersepadu menawarkan keselesaan yang luar biasa dan sokongan sisi optimum. Di belakang, Coupé dilengkapi sebagai standard dengan kerusi belakang yang mempunyai ciri-ciri dua tempat duduk individu. Sebagai alternatif, tempat duduk belakang selesa – ciri Cayenne yang dikenali – boleh dipesan tanpa sebarang kos tambahan. Penumpang belakang duduk 30 milimeter lebih rendah daripada Cayenne, bermakna terdapat banyak ruang atas kepala walaupun kenderaan sporty bersiluet menurun. Kapasiti boot ialah 625 liter – sesuai untuk kegunaan harian – dan meningkat kepada 1,540 liter apabila kerusi belakang dilipat (Cayenne Turbo Coupé: 600 hingga 1,510 liter).

Porsche-Cayenne-Coupe-5 Porsche-Cayenne-Coupe-6 Porsche-Cayenne-Coupe-7

Sampai dengan enjin 340 PS and 550 PS turbo

Dua enjin berprestasi tinggi boleh didapati di pelancaran pasaran. Porsche Cayenne Coupé dengan enam silinder enjin turbocharged dan anjakan tiga liter memberikan 250 kW (340 PS) dan tork maksimum 450 Nm.

Pakej Sport Chrono yang dipasang ke dalam kenderaan siri pengeluaran boleh memecut standard 0-100 km / j dalam masa 6.0 saat, dengan angka ini menurun hingga 5.9 saat dengan pakej sukan ringan pilihan. Kelajuan tertinggi kenderaan adalah 243 km / j. Porsche Cayenne Turbo Coupé yang paling bertenaga akan masuk ke garisan permulaan dengan enjin empat liter V8 dengan turbocharging berkembar, 404 kW (550 PS), dan tork maksimum 770 Nm. Cayenne Turbo Coupé memecut 0-100 km / j dalam 3.9 saat dan mempunyai kelajuan tertinggi 286 km / j.

Porsche-Cayenne-Coupe-8 Porsche-Cayenne-Coupe-9 Porsche-Cayenne-Coupe-10

Harga di Eropah

Porsche Cayenne Coupé baharu boleh ditempah sekarang. Di Jerman, harga bermula dari €83,711 (RM383,422 sebelum cukai tempatan dan kos penghantaran) untuk Cayenne Coupé dan €146,662 (RM671,758 sebelum cukai tempatan dan kos penghantaran) untuk Cayenne Turbo Coupé – masing-masing termasuk VAT dan peralatan khusus negara. Peralatan standard yang luas termasuk Power Steering Plus, roda aloi 20 inci, Park Assist di bahagian depan dan belakang termasuk kamera gostan, Porsche Active Suspension Management (PASM), dan Pakej Sport Chrono.

Porsche-Cayenne-Coupe-11 Porsche-Cayenne-Coupe-12 Porsche-Cayenne-Coupe-13

Previous post

BMW X1 Facelift Kini Dalam Versi Hibrid Plug-in

Next post

Modenas Lancar Kriss 110, Pulsar NS160

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *