Berita Auto

M135i Akan Ke Malaysia Untuk Menyaingi A45 AMG

Kembalinya BMW ke segmen hot hatch dengan M135i ini mungkin menakutkan sesetengah pesaing tetapi akankah ia menakutkan A45 AMG?

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Ya, memang sudah lama dan untuk peminat setia hot hatch BMW, ada seketika baru-baru ini bahawasanya mereka sebenarnya sudah mula mencari sesuatu yang lain untuk menjadi pengganti baharu untuk hot hatch 1-Siri lama mereka. Well, ada berita gembira datang beberapa bulan yang lalu apabila BMW AG melancarkan 1-Siri semua-baharu dan mereka telah melakukan kerja yang baik dengan bahasa reka bentuk baharu ini (pendapat kami). Sekarang ada berita tentang 1-Series yang PANAS. 135i yang ditala ‘M’.

Sekarang dalam generasi ketiga, BMW 1-Series mempunyai reka bentuk yang dinamik, dalaman yang lebih dalam, teknologi canggih serta ketangkasan cap dagang BMW dan prestasi yang unggul.

BMW-M135i_2

Ia mempunyai bonet yang lebih pendek dan ruang yang lebih besar dalam jejak hampir sama dengan yang sebelumnya. Pada 4,319 milimeter, BMW 1-Series baru lima milimeter lebih pendek, 34 milimeter lebih luas dan 13 milimeter lebih tinggi. Pada 2,670 milimeter, jarak roda adalah 20 milimeter lebih pendek.

Terdapat beberapa perubahan reka bentuk termasuk susunan lampu LED standard baru, siluet berbentuk baji yang lebih sempit dan ‘hidung jerung’. Di bahagian depan, gril buah pinggang BMW lebih besar dan, buat kali pertama dalam julat model ini, buah pinggang bergabung di tengah.

Dilihat dari tepi, BMW M135i mempunyai grafik tingkap tersendiri yang dipertingkatkan oleh dua baris karakter. Satu berjalan di bawah pemegang pintu dari roda hadapan ke sayap belakang, manakala yang lain bermula di bahagian bawah pintu depan sebelum naik ke arah suku belakang. Di samping itu, rumah hijau dipanjangkan dengan Hofmeister Kink tradisional kini dimasukkan ke dalam tiang C.

BMW-M135i_3

Ruang dalaman dan bagasi yang lebih baik

Seni bina roda depan dengan enjin melintang dan terowong pusat yang lebih rendah menawarkan penghuni lebih banyak ruang daripada yang sebelumnya. Ini terpakai terutamanya kepada mereka yang berada di tempat duduk belakang. Akses adalah lebih mudah dan ada tambahan 33 milimeter ruang lutut. Headrest belakang naik lebih kurang 19 milimeter apabila bumbung panoramik yang buka keluar dipasang.

Penumpang belakang juga menikmati ruang siku lebih 13 milimeter, manakala pemandu dan penumpang depan mendapat tambahan 42 milimeter dalam hal ini. Kapasiti ruang bagasi meningkat sebanyak 20 liter kepada 380 liter (1,200 liter dengan bangku belakang belakang dilipat). Lebar minimum ruang bagasi juga meningkat sebanyak 67 milimeter. Tailgate elektrik yang dikendalikan secara elektrik kini boleh didapati secara pilihan untuk BMW 1-Series buat kali pertama.

BMW-M135i_4

Cockpit untuk pemandu 

Terletak betul-betul di hadapan pemandu adalah kluster instrumen bersama dengan Paparan Kawalan Pusat di sebelah kiri. Direka untuk operasi sentuhan, ia berorientasikan ke arah pemandu dan berkedudukan optimum dalam bidang pandangan mereka. Kawalan untuk pemanasan, penyaman udara dan lubang udara heksagon baru dikumpulkan bersama dalam konsol tengah di bawah Paparan Kawalan. Dengan butang Start / Stop dan tuil pemilih gear kini juga terletak di panel kawalan di bahagian bawah konsol tengah, semua kawalan yang berkaitan dengan fungsi memandu dikumpulkan bersama dalam satu tempat. Ini termasuk Pengawal Sentuh iDrive yang digunakan untuk mengawal sistem infotainment. Di hadapan tuil pemilih adalah kawasan penyimpanan yang boleh ditentukan dengan pilihan Pengecasan Tanpa Wayar untuk telefon pintar.

BMW-M135i_5

Dalaman mempunyai lebih banyak ruang dan ciri-ciri bahan berkualiti tinggi, kawalan fokus pemandu dan butiran inovatif, seperti jalur trim berlampu. BMW 1-Series dengan pilihan BMW Live Cockpit Professional (standard dalam M135i) mempunyai BMW Operating System 7.0 baharu – dengan kawalan isyarat sebagai pilihan – yang boleh dikawal melalui paparan kawalan pusat 10.25 inci yang lebih besar.

BMW-M135i_6

Rim 19-inci yang seksi

BMW 1-Series baharu ini boleh didapati dengan pelbagai roda aloi ringan baharu, termasuk – untuk kali pertama – pilihan roda dengan diameter 19 inci. Model SE mempunyai roda aloi ringan 16 inci sebagai standard. Model Sport mempunyai roda aloi ringan 17 inci manakala M Sport naik sehingga roda aloi ringan 18 inci sebagai standard. BMW M135i xDrive dilengkapi dengan aloi ringan 18-inci Cerium Grey, manakala roda aloi ringan 19 inci yang barhau direka bentuk secara pilihan untuk ini dan model M Sport.

BMW-M135i_7

Roda 19-inci yang seksi

BMW 1-Series baharu ini boleh didapati dengan pelbagai roda aloi ringan baharu, termasuk – untuk kali pertama – pilihan roda dengan diameter 19 inci. Model SE mempunyai roda aloi ringan 16 inci sebagai standard. Model Sport mempunyai roda aloi ringan 17 inci manakala M Sport naik sehingga roda aloi ringan 18 inci sebagai standard. BMW M135i xDrive dilengkapi dengan aloi ringan 18-inci Cerium Grey, manakala roda aloi ringan 19 inci yang barhau direka bentuk secara pilihan untuk ini dan model M Sport.

BMW-M135i_8

Teknologi BMW i3s 

BMW 1-Series baharu ini mempunyai teknologi actuator contiguous wheel slip limitation (ARB) yang digunakan BMW i3s. Ini adalah kali pertama ia digunakan dalam kereta enjin pembakaran dan ia mempunyai kesan meningkatkan daya tarikan dengan ketara ketika memecut, menyelekoh atau ketika memandu di dalam basah. Sistem ini berfungsi seiring dengan sistem DSC untuk mengurangkan understeer kuasa.

BMW-M135i_9

Badan tegar

Penggunaan bijak aluminium – untuk bonet dan tailgate misalnya – digabungkan dengan keluli kekuatan tinggi, telah membolehkan BMW mencukur sebanyak 30 kilogram daripada berat BMW 1-Series baru berbanding dengan pendahulunya, pada masa yang sama semakin meningkatkan kekukuhan torsi struktur badan.

BMW-M135i_10

Suspensi pilihan

Selain penggantungan standard dan penggantungan M Sport dengan pengurangan ketinggian 10mm, BMW 1-Series baharu juga boleh ditentukan dengan penggantungan Adaptive termasuk VDC (Variable Damper Control) sebagai pilihan (tidak terdapat dengan roda aloi 19 inci atau M Sport Plus Pack). Ini membolehkan pemandu memilih daripada dua tetapan tindak balas redaman yang berbeza melalui suis kawalan Pengendali Memandu, iaitu Keselesaan – untuk keselesaan perjalanan yang lebih baik dalam keadaan jalan raya yang buruk – atau Sukan untuk pemanduan yang sangat sporty.

BMW-M135i_11

Unit kuasa M135i

Unit 2.0 liter yang dibina di bawah bonet M135i adalah enjin petrol empat silinder BMW Group yang paling berkuasa. Ia memberikan 306 hp dengan bantuan teknologi BMW TwinPower Turbo dan tork puncak adalah 450Nm. Ia memecut dari sifar hingga 62bsj dalam 4.8 saat, manakala kelajuan tertinggi adalah terhad kepada 155bsj.

M135i xDrive dapat 35.3-34.4bsg dan memancarkan 157-155g / km CO2 tetapi ini tidak dipedulikan kepada abang Malaysia yang ingin merobek tar dengan M135i ini …… atau mungkin kakak!

BMW-M135i_12

Previous post

Modenas Lancar Kriss 110, Pulsar NS160

Next post

Audi Q3 Sportback Pasti Meletup Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *