Berita Auto

Sasha Selipanov Berpindah Ke Koenigsegg

Dari Lamborghini dan Bugatti ke Koenigsegg, ini adalah pekerjaan impian Sasha!

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Koenigsegg telah mengumumkan bahawa pereka kereta Sasha Selipanov, yang kini merupakan ketua reka bentuk advanced global Genisis (bahagian kereta mewah Hyundai), akan menyertai pengeluar hypercar Sweden sebagai ketua reka bentuk, berkuat kuasa pada Oktober 2019 ini.

sasha_koenigsegg_2

Sasha Selipanov telah bekerja di pengilang premium Korea sejak 2017 dan sebelum itu, dia bersama Lamborghini dan Bugatti jadi jelas bahawa dia mempunyai banyak pengalaman supercar.

Sasha adalah ahli pasukan yang mencipta Lamborghini Huracán pada tahun 2010, dan pada tahun 2014 dia menjadi ketua exterior di Bugatti ketika mereka mencipta Chiron dan Grand Vision.

sasha_koenigsegg_3

Kredit Reka Bentuk Sasha:

Sasha, lulusan Seni Reka Bentuk Seni Pusat di Pasadena, California, memulakan kariernya di Volkswagen pada tahun 2005. Pada tahun 2010, beliau secara ringkas menyertai Lamborghini, di mana beliau menyumbang kepada Lamborghini Huracan.

Pada tahun 2014 Sasha dilantik sebagai Ketua Reka Bentuk Luar, Kreatif di Bugatti. Dia bertanggungjawab untuk eksterior Bugatti Vision Gran Turismo dan Bugatti Chiron.

Pada tahun 2017, Sasha dilantik sebagai Ketua Reka Bentuk Lanjutan Global di Genesis. Pasukannya bertanggungjawab terhadap show-car Genesis baru-baru ini: Genesis Essentia dan Genesis Mint.

Sasha juga akan berkhidmat sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pereka di RAW Design House yang baru ditubuhkan di Ängelholm, Sweden. Syarikat itu akan menawarkan perkhidmatan reka bentuk yang luas kepada kumpulan pelanggan yang terpilih.

sasha_koenigsegg_4

Sasha Selipanov (kanan) Ketua Rekabentuk di Koenigsegg dengan Christian

 

Previous post

Toyota Eco Youth 2019 Cari Hero Selesaikan Masalah Alam Sekitar

Next post

TEKARETA? Tahukah Anda?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *