Berita Auto

Kenapa Fortuner Masih Kekal SUV 7-Kerusi Yang Dominan

Saya masih ingat lagi, ketika saya masih seorang kanak-kanak pada pertengahan 1990-an, ramai sahabat ibubapa saya beralih dari sedan Jerman lama ke SUV Jepun baharu. Malah, jiran-jiran saya pun, ada bukan satu, tetapi DUA Toyota Land Cruiser Prado J90 di rumah mereka. Sebagai seorang kanak-kanak, keseronokan dengan hanya duduk di belakang di kerusi barisan ke-3 dan dipandu ke merata tempat dengan rakan-rakan tidak dapat dibandingkan.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Sekarang, Prado telah berkembang dan kini menjadi kenderaan mewah yang tidak memasuki pasaran kita baharu. Di sinilah pengganti rohani kepada J90 Prado berjaya, dan ya, saya bercakap tentang … Toyota Fortuner.

Fortuner 2 Fortuner 3

Fortuner generasi pertama benar-benar merangkumi imej J90 Prado. Segak, garis-garis bersih yang tegak dan teguh. Walaupun ia berkongsi platform dengan Toyota Hilux, perkadaran Fortuner adalah untuk SUV saiz pertengahan. Dan kerana ia berkongsi platform IMV dengan Hilux, ia mempunyai apa yang paling diingini rakyat Malaysia dalam SUV: kebolehpercayaan, ketahanan, keupayaan off-road dan ketersediaan alatan ganti. Tidak seperti saudaranya Toyota Land Cruiser dengan enjin V6 dan V8 yang besar, Prado mempunyai enjin yang lebih kecil, lebih mesra bandar seperti enjin petrol 2.7L 2TR-FE dan diesel 2.5L 2KD-FTV.

Fortuner 4 Fortuner 5 Fortuner 6

Tidak menghairankanlah bahawa Fortuner – papan nama yang tidak diketahui pada masa itu – muncul dan menguasai segmen itu dan memberi inspirasi kepada ramai saingan langsung dalam segmen itu.

Walau bagaimanapun, Fortuner generasi pertama ada juga kekurangannya. Walaupun menjadi kegemaran peminat, hubungannya dengan Hilux masih dapat dikesan sama ada dari garis reka bentuk yang sama atau pemanduannya bila laju. Itulah sebabnya Toyota memberikan tumpuan sepenuh mereka dengan Fortuner generasi ke-2.

Fortuner 7 Fortuner 8 Fortuner 9

Walaupun Fortuner pertama adalah produk penyelidikan Jepun dan Thailand, Fortuner gen ke-2 telah dibangunkan oleh Toyota Australia di Toyota Technical Center Australia.

SUV ini debut pada tahun 2015 sebelum dilancarkan di Malaysia. Ia menggunakan bahasa reka bentuk Keen Look Toyota dan mempunyai watak yang berbeza berbanding dengan Hilux. Lampu depan projektor Bi-LED, lampu siang, dan dua warna baharu (Avant-Garde Bronze Metallic dan Super White II) menyempurnakan rupa. Secara mekanikal, perubahannya besar.

Fortuner 10 Fortuner 11 Fortuner 12

Ia datang dengan transmisi automatik 6-kelajuan baharu, meningkatkan kebolehpanduan dan kecekapan bahan api tanpa menghiraukan motor mana yang dipasang. Kotak gear baharu Fortuner membenarkan pecutan yang lebih baik dan memberikan pemandu manual sequential gear selection. Untuk meningkatkan kecekapan, kini ada mod ECO pada Fortuner baharu.

Di bawah hud, Fortuner baharu menerima turbodiesel 2GD-FTV 2.4 liter yang moden. Dengan 148hp kuasa dan 400Nm tork, enjin ini membawa kadar cukai jalan tahunan, penggunaan bahan api dan kadar responsif yang lebih munasabah.

Fortuner 13 Fortuner 14 Fortuner 15

Fortuner baharu boleh dengan lebih mudah sekarang berubah dari cruiser lebuh raya ke off-roader yang serius. Dail rotary elektronik boleh dikendalikan untuk beralih antara julat tinggi dan julat rendah dan Auto Disconnecting Differential bermakna ia boleh beralih dari pemacu roda belakang kepada pemacu semua roda tanpa berhenti.

Walaupun model petrol 2.7 liter tidak mendapat enjin yang baharu, ia mendapat Active Traction Control, yang merupakan sistem yang meniru secara elektronik fungsi limited-slip differential. Ia menggunakan sensor pada setiap roda dan menggunakan brek secara individu di mana diperlukan untuk memastikan daya tarikan pada mana-mana permukaan. Ini adalah jenis sistem yang anda dapati dalam off-roader seperti Land Cruiser.

Fortuner 16 Fortuner 17 Fortuner 18

Ciri-ciri kemudahan lanjut seperti kerusi pemandu yang boleh dilaras 8 hala berkuasa, upholsteri berwarna coklat gelap, Smart Entry dengan fungsi Push-to-Start, dan Multi-information Display meningkatkan rupa dan rasa Fortuner baharu.

Dan itulah sebabnya kenapa Fortuner generasi ke-2 sudah tiba untuk menguasai keseluruhan segmen dengan margin yang besar. Ia mempunyai penampilan moden, kemudahan mesra keluarga dan keselesaan dan hari ini jauh lebih dekat dengan SUV Toyota mewah yang kos hampir dua kali ganda untuk milik dan guna.

Fortuner 19 Fortuner 20 Fortuner 21

 

 

Previous post

Beli Kereta Terpakai Volkswagen Menerusi Program Das WeltAuto

Next post

Edaran Tan Chong Motor Tanam 310 Anak Pokok Paya Bakau

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *