Gaya Hidup

Skandal Diesel Europe Berterusan

Persepsi masyarakat Eropah semakin buruk terhadap diesel, di tengah kebimbangan yang semakin meningkat mengenai kesan kesihatan dan alam sekitar terhadap pelepasan bahan api. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sesetengah kerajaan tempatan, terutamanya di Jerman, tidak menggalakkan penggunaan kenderaan diesel untuk memberi tumpuan kepada peningkatan kualiti udara.

Tambahan pula, apabila skandal pelepasan 2015 muncul tentang Kumpulan VW yang telah mengelirukan pengawal selia dan pembeli dengan menggunakan perisian yang menekan pelepasan semasa ujian telah mengurangkan permintaan untuk kenderaan diesel.

BHP Infiniti Thematic_Web Banner_Gohed Gostan_BM_650x85_FA

Dieselgate dan kebimbangan kualiti udara bandar yang berkaitan telah mengubah keseluruhan persepsi masyarakat. Walaupun penumpuan kadar cukai ke atas gasolin dan diesel adalah suatu kemungkinan, pengguna telah menolak balik tentang kos yang lebih tinggi. Dalam setahun yang lalu, cukai diesel di negara-negara termasuk Belgium, Perancis, Lithuania, Poland dan Portugal telah meningkat lebih daripada harga minyak petrol. Di UK, cukai diesel dan petrol sebagai sebahagian daripada jumlah kos bahan api hampir sama, menurut EU.

Sejak tahun 1970-an, petrol menarik cukai yang lebih tinggi daripada diesel di Eropah, yang mewakili penapis minyak benua. Kerajaan menyukai cukai diesel yang lebih rendah sebagai cara untuk membantu pembuat kereta Eropah bersaing dengan kenderaan  import petrol, untuk menyokong industri trak komersial dan kerana kecekapan bahan api enjin diesel yang lebih besar. Semua itu kini perlahan-lahan mengambil kerusi belakang sambil kenderaan hibrid petrol dan kenderaan elektrik penuh lebih penting bagi pemandu dan penggubal undang-undang Eropah.

Previous post

SUV Tidak Sepatutnya Dipandu Dengan Laju

Next post

Geely Mahu Tambahkan Kerjasama Mereka Dengan Daimler

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *