Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Kenapa 20 Jenama Kereta Tidak Hadir Di KLIMS 2018

Kenapa Audi, Aston Martin, BMW, Bentley, Ferrari, Haval, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lamborghini, Mercedes-Benz, Mazda, Mini, Maserati, Porsche, Rolls Royce, Renault, Subaru, Volkswagen dan Volvo tidak hadir di Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur 2018 (KLIMS)?

Dianjurkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA), KLIMS mengadakan pameran ke-9 mereka dari 23 November hingga 2 Disember 2018 di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC).

Ya, tempat baru itu lebih baik, susunan dewan lebih mudah, acara yang dianjurkan pada hari pameran jauh lebih baik dan pemegang tiket mendapat peluang untuk memenangi beberapa kereta hebat seperti Toyota C-HR, Honda City dan Perodua Myvi semua baharu dalam cabutan bertuah, tetapi KLIMS 2018 telah kehilangan jenama premium dan konsep yang cukup untuk menjadi benar-benar pameran motor ‘Antarabangsa’. Malah, KLIMS mengingatkan kita tentang Tokyo Motor Show 8 tahun yang lalu di mana terdapat hanya 11 jenama kereta (semua jenama Jepun dan beberapa jenama Eropah) yang mengambil bahagian.

Jadi mengapa 20 jenama kereta yang disenaraikan di atas tidak bersama? Industri kereta Malaysia mendapat peningkatan besar pada awal tahun ini dengan kempen jualan GST sifar di mana semua jenama dijual lebih daripada yang diharapkan dan mungkin 20 jenama yang disenaraikan di atas tidak dapat melihat justifikasi untuk berbelanja pada pertunjukan mewah untuk meningkatkan jualan (kerana mereka sold out?). Mengambil bahagian dalam pertunjukan seperti ini boleh menelan belanja sebanyak RM1 juta hingga RM4 juta. Pengeluar kereta ini memilih untuk menambahkan fokus mereka kepada acara kecilan pelanggan di mana mereka percaya mendapat prospek yang lebih baik untuk jualan.

Secara global, beberapa jenama kereta turut menjauhi diri dari Pameran Kereta di Frankfurt, Paris, Los Angeles dan juga Geneva. Alfa Romeo, Fiat, Nissan, Infiniti, Jeep, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, DS dan Volvo masing-masing tidak berpameran di Frankfurt pada tahun 2017 dan mungkin akan sekali lagi tidak akan mengambil bahagian untuk tahun 2019.

Adakah jenama kereta memutuskan untuk berbelanja untuk pemasaran media sosial dan KOL ‘key opinion leaders’? Atau mungkin mereka melihat lebih banyak pulangan dengan tidak berdampingan dengan pesaing mereka di bawah satu bumbung. Kami percaya bahawa setiap pengeluar suka dan ingin dapat menguasai acara dengan mempunyai kehadiran yang kuat dan ini memerlukan wang yang besar … .. seperti apa yang Toyota, Lexus dan Hyundai lakukan di KLIMS 2018. Toyota dan Lexus berusaha besar untuk membawa masuk kereta konsep dan mereka juga mempunyai 3 pelancaran kenderaan baru untuk memeriahkan tapak pameran mereka. Hyundai melancarkan 2 kenderaan baru dan membawa 3 model masa depan menggunakan kuasa elektrik, sel bahan api dan kuasa adrenalin tulen.

Jadi, ia kelihatan seperti kaitan rancangan motor antarabangsa yang besar semakin berkurangan dan jenama kereta mencari jalan alternatif untuk mempamerkan model dan teknologi baru mereka. Munculnya realiti maya mungkin menjadi alternatif itu sebagai generasi baru pengguna, Millennial lebih suka membeli secara dalam talian dan mereka, sedih sekali tidak mempunyai minat terhadap kereta dan prestasi mereka. Masa sedih untuk kaki motor seperti saya.

Untuk jenama kereta mungkin lebih baik untuk menghabiskan wang dengan melakukan pameran bergerak di ‘Shopping Mall’ dengan tiada pesaing yang dilihat di samping mereka dan banyak trafik kaki yang disahkan pada hujung minggu yang panjang.

 

Previous post

Perhebatkan Penampilan Serena MPV Anda

Next post

Hyundai i30 N ... Hot Hatch Sebenar Yang Anda Boleh Beli Dari RM270,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *