Berita Auto

Mazda Memperkenalkan G-Vectoring Control Plus Untuk Pengendalian Yang Lebih Baik

Mazda Motor Corporation telah membangunkan G-Vectoring Control Plus, teknologi kawalan dinamik kenderaan generasi kedua dalam siri SKYACTIV-Vehicle Dynamics. GVC Plus akan dilancarkan untuk semua model Mazda, dengan Mazda CX-5 yang dikemaskini – pra-pesanan yang bermula hari ini di peniaga Mazda di seluruh Jepun – yang pertama untuk mendapatkan teknologi baharu ini.

Kawalan G-Vectoring yang asal, teknologi pertama dalam siri SKYACTIV-Kenderaan Dinamik, adalah sistem kawalan pertama di dunia untuk mengubah torsi enjin sebagai tindak balas kepada input stereng untuk menyediakan kawalan bersepadu daya pecutan sisi dan membujur dan mengoptimumkan beban menegak pada setiap roda untuk gerakan kenderaan yang licin dan cekap.

GVC Plus menggunakan brek untuk menambah kawalan maya langsung untuk kestabilan pengendalian yang lebih tinggi. Apabila pemandu memandu keluar dari selekoh dengan mengembalikan roda stereng ke kedudukan tengah, GVC Plus menggunakan kuasa brek ringan pada roda luar, yang memberikan masa menstabil, membantu dan memulih kenderaan untuk berjalan lurus. Sistem ini menyedari peralihan yang lancar secara konsisten antara yaw, roll dan pitch walaupun di bawah daya pengikatan tinggi, meningkatkan keupayaan kenderaan untuk mengesan input stereng secara tiba-tiba dan lari dari selekoh. Di samping meningkatkan pengendalian dalam gerakan mengelakkan perlanggaran kecemasan, GVC Plus menawarkan rasa kawalan yang meyakinkan ketika menukar lorong di lebuh raya dan semasa memandu di salji atau permukaan jalan licin yang lain.

Dengan menggunakan falsafah pembangunan berpusatkan manusia kepada semua jenis situasi memandu biasa, Mazda akan terus mengejar  keseronokkan memandu yang membolehkan kedua-dua pemandu dan penumpang berasa satu dengan kereta, berehat dan menikmati perjalanan.

Previous post

McLaren Speedtail Pilih Momennya

Next post

Volkswagen ART3on Bukan Arteon Biasa-biasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *