Berita Auto

Harga Porsche Taycan Di bawah Panamera … Tetapi Ramai Masih Tidak Akan Mampu

Porsche akan menjual Taycan lebih murah daripada sedan Panamera mereka apabila kereta sukan 4 pintu itu memasuki pasaran tahun depan, dengan kemungkinan harga permulaan melebihi 80,000 euro. Termasuk cukai, yang akan menempatkan kenderaan antara 74,828 euro dan 90,655 euro untuk versi asas kereta di Jerman.

Walau bagaimanapun, Ketua Pegawai Kewangan Porsche Lutz Meschke mengatakan bahawa dia mahu menawarkan versi prestasi tinggi yang boleh berharga sebanyak 200,000 euro, seperti Taycan Turbo S.

Kedua-dua motor elektrik segerak dari Tayka, yang dibekalkan oleh Magneti Marelli dari Itali, akan menghasilkan lebih daripada 600hp dan memecut dari 0 hingga 100km / j dalam masa kurang dari 3.5 saat. Taycan ini bertujuan untuk menjadi kereta elektrik pengeluaran siri terpantas di sekitar litar perlumbaan Nordschleife Jerman, dengan masa lap kurang dari 8 minit.

Bateri lithium-ion 800-volt, yang dibina oleh Kumpulan Draexlmaier di luar Stuttgart, terdiri daripada sel-sel “kantung” yang berasal dari LG Chem Korea dalam nisbah kuasa-ke-tenaga tertentu yang mengimbangi keperluan julat dengan prestasi.

Bersama-sama, kira-kira 400 sel bateri mempunyai kepadatan tenaga gravimetric yang setara dengan 270 watt-jam se kilogram, kira-kira sebanding dengan teknologi terkini di pasaran hari ini.

Taycan ini akan dapat dipandu lebih dari 500 km dengan satu caj di bawah Kitaran Memandu Eropah Baru. Sebaik sahaja disalirkan, bateri memerlukan hanya kira-kira 4 minit untuk menambah julat 100 km lagi apabila menggunakan stesen pengisian cepat 350-kW. Sebagai perbandingan, Porsche menganggarkan Tesla memerlukan dua setengah kali lama.

Porsche menjangkakan ia akan membina 20,000 unit Taycan setahun dengan dua syif, tetapi bos pengeluaran Albrecht Reimold berkata peralihan ketiga boleh ditambah jika lebih banyak kapasiti diperlukan.

Previous post

ŠKODA SCALA Akan Diperkenalkan Akhir Tahun

Next post

MV Agusta Hasilkan F4 Edisi Khas Terakhir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *