Berita Auto

Eropah Mahu Lebih Kereta Petrol Seperti SKYACTIV Mazda

Banyak isu baru dan jualan menurun kereta diesel di Eropah berterusan, dengan jualan jatuh 22% dalam 5 bulan pertama tahun 2018. Permintaan untuk model bertenaga petrol, sementara itu, naik 63%. Walau bagaimanapun, kereta yang dikuasakan oleh Diesel masih dominan, sehingga 60%.

Pertukaran kepada kereta enjin petrol secara amnya bermakna peningkatan penggunaan bahan api. Tetapi kereta dalam sektor saiz sederharna kini pada umumnya dibina pada versi-versi seni bina yang padat, yang lebih ringan dan oleh itu dapat dibuat lebih ekonomis. Jualan model hibrid dalam segmen midsize meningkat 89% kepada 5% daripada jumlah jualan sepanjang Mei, seperti yang dicatatkan oleh JATO.

Lighter and more efficient petrol engine cars are the answer and this is why Mazda SKYACTIV engine cars are doing well in Europe and also Malaysia.

Kereta enjin petrol yang lebih ringan dan lebih cekap adalah jawapannya dan inilah sebab mengapa kereta enjin Mazda SKYACTIV agak laku di Eropah dan juga Malaysia.

Peugeot, misalnya, mendakwa bahawa pembinaan 508 dengan platform EMP2 Kumpulan PSA telah membantu mengurangkan berat badan sebanyak kira-kira 70 kg berbanding dengan kereta generasi sebelumnya. Sementara itu, Passatis VW dibina atas seni bina MQB VW, dikongsi bersama dengan Golf, manakala Toyota Camry menggunakan platform TNGA global syarikat, dikongsi bersama dengan Yaris kpmpak yang baru.

 

Previous post

Subaru Forester Sekarang Hanya RM115,000 … Tunggu Apa Lagi?

Next post

Daihatsu Malaysia Buka Tempahan Untuk Gran Max 1.5 AT

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *