Gaya Hidup

Penyelesaian 80,000 Kenderaan VW

Volkswagen dijangka mengumumkan tidak lama lagi perjanjian untuk menyelesaikan nasib 80,000 kenderaan 3.0 liter diesel pencemar AS Porsche, Audi dan VW.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Perjanjian ini dijangka termasuk tawaran pembelian balik selama kira-kira 20,000 kenderaan dan membaiki bakinya. Selepas perundingan intensif pada hujung minggu, Volkswagen dan peguam bagi pemilik menghampiri perjanjian akhir mengenai pampasan untuk pemilik.

Hakim Daerah AS Charles Breyer pada pendengaran mahkamah di San Francisco pada hari Isnin berkata beliau yakin “ketetapan global” sebanyak 3.0 liter isu-isu ini akan diselesaikan Selasa, dengan perbincangan yang sedang berlangsung di Washington.

Perjanjian Volkswagen dengan pengawal selia AS termasuk  persetujuan untuk membayar lebih daripada USD200 juta untuk mengimbangi pelepasan diesel berlebihan untuk kenderaan 3.0 liter, tambahan kepada USD2.7 bilion mereka bersetuju untuk bayar dalam tempuh tiga tahun pada bulan Jun untuk mengimbangi  pencemaran berlebihan dari 475,000 kenderaan 2.0 liter.

Nilai tepat keseluruhan penyelesaian 3.0 liter itu tidak jelas kerana kos akan bergantung kepada berapa ramai pemilik memilih untuk pembelian balik, tetapi ia boleh bernilai lebih daripada AS $ 1 bilion, dua sumber yang mendapat taklimat mengenai rundingan itu.

Setakat ini, Volkswagen telah bersetuju membelanjakan sehingga USD16.5 bilion yang berkaitan dengan skandal ini, termasuk pembayaran kepada peniaga, negeri, program tenaga bersih dan peguam untuk pemilik.

vw_jetta

 

Previous post

Renault Mahu Menjual EV Berharga Murah Secepat Mungkin

Next post

Naza World Sekarang Ada Call Centre

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *