Gaya Hidup

Jangan Memandu Lebih Laju Daripada Dalaman Pengalaman Anda

Semua orang tahu bahawa turbo akan melajukan kereta. Tetapi bolehkah ia membuat enjin lebih cekap?

turbo-engineJawapan yang cepat adalah ya, dan dua kali ganda ya untuk enjin diesel. Fizik enjin mudah mengatakan bahawa lebih banyak bahan api yang anda boleh bakar dalam enjin lebih kuasa akan dihasilkan.

 

turbo-engine1

Mencurah banyak diesel atau petrol ke dalam enjin adalah cukup mudah. Tetapi yang penting adalah mendapat campuran udara yang sesuai. Ingat, anda memerlukan udara dan bahan api untuk membuat letupan. Turbo secara fizikal melantak udara ke dalam kebuk pembakaran di bawah tekanan, bermakna lebih banyak udara dan dengan itu lebih banyak  bahan api yang boleh masuk, mennghasilkan lebih banyak zoom-zoom.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

turbo-engine2

Tetapi tunggu, bahan api yang lebih bermakna perbatuan gas yang lebih rendah, tidak lebih tinggi. Jika anda memandu kereta turbocharged dengan kaki batu, memang benar, anda akan menggunakan lebih banyak bahan bakar walaupun daripada enjin yang sama tanpa turbo. Tetapi perkara yang hebat tentang pengecasan turbo adalah bahawa kuasa tambahan disediakan atas permintaan, hanya apabila anda menuntutnya. Ini bermakna bahawa jika anda memandu kereta dengan cekap, anda akan menggunakan kurang bahan api kerana tidak seperti sebuah kereta yang minum petrol yang menggunakan bertan bahan api sepanjang masa, termasuk lorong memotong, kereta anda akan menghirup bahan api dan hanya menggunakan lebih dalam lorong memotong.

turbo-engine3

 

Previous post

Pasukan Pintu ke Pintu Honda Dalam Operasi Galakan Tukar Inflator Airbag

Next post

10% Cukai Ke Atas Kereta Mewah di China ... ..Adakah Itu Akan Mengubahkan Apa-Apa?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *