Gaya Hidup

Ada ‘Kink’ Dalam Setiap BMW

Saya pasti anda tidak tahu fakta ini tentang semua BMW sejak BMW 1500 (gambar di bawah). Terdapat ‘Kink’ dalam setiap reka bentuk kenderaan BMW dan kebanyakan orang menggunakan nama itu tetapi tidak tahu asal-usulnya.

bmw-hofmeister-kink1

Terkenal sebagai The Hofmeister Kink adalah ciri reka bentuk automotif yang ada pada BMW moden dan kereta-kereta pengeluar lain.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Ciri ini terdiri daripada kebengkokan depan rendah di tiang-C atau tiang-D dalam kes kenderaan touring atau SUV.

Antara kereta pertama untuk menampilkan sifat reka bentuk ini adalah beberapa  kereta 2 pintu General Motors 1949 serta Lancia Flaminia Sukan Zagato 1958  dan Lancia Flavia Coupé 1961.

bmw-hofmeister-kink2

Walaupun ia digunakan secara meluas di seluruh jenama automotif, istilah “Hofmeister Kink” biasanya digunakan untuk merujuk kepada kereta yang direka oleh BMW.

bmw-hofmeister-kink5

BMW pertama untuk menampilkannya  adalah BMW 3200 CS dan BMW 1500 yang ditunjukkan di Frankfurt Motor Show pada September 1961 dan kemudiannya dinamakan selepas pengarah reka bentuk BMW ketika itu, Wilhelm Hofmeister. Dalam model awal, asas melebar tiang-C kadang-kadang memaparkan roundel BMW.

bmw-hofmeister-kink6

Bukan hanya untuk gaya dan reka bentuk, Hofmeister Kink adalah kenyataan BMW untuk mengatakan bahawa semua model BMW mempunyai pacuan roda belakang.

bmw-hofmeister-kink7

Previous post

Penunggang Motosikal 250cc Dijemput Sertai Yamaha MT-07 Moto Thrill Day

Next post

Grab Dapat Pensijilan ISO

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *