Gaya Hidup

Jangan Abaikan Bateri Kereta Anda

Bateri kereta mempunyai pelbagai fungsi. Ia menyediakan caj elektrik yang diperlukan untuk engkol enjin untuk ianya bermula. Bateri bukan saja menyediakan caj untuk permulaan, tetapi juga sistem penyalaan, sistem suntikan bahan api elektronik dan sistem elektrik lain seperti lampu, radio, penggera dan lain-lain. Bateri juga bertindak sebagai kapasitor dalam sistem elektrik kereta, melicinkan aliran letrik.

img_5251

Bagaimana bateri berfungsi.

Bateri kereta terdiri daripada plat positif dan negatif (diperbuat daripada plumbum dan plumbum oksida), bekas dan elektrolit (larutan yang mengandungi 62% air dan 38% asid sulfurik). Ini menyebabkan tindak balas kimia yang melepaskan elektron, yang membolehkan ianya mengalir melalui konduktor untuk menghasilkan tenaga elektrik. Bila bateri digunakan, asid elektrolit bertindak balas dengan bahan-bahan plat, mengubah permukaan mereka kepada led sulfat. Bila bateri dicas semula, tindak balas kimia dibalikkan: led sulfat bertukar balik ke led dioksida dan led dengan sulfat yang kembali kepada cecair elektrolit memulihkan graviti elektrolit tertentu. Dengan plat dipulihkan kepada keadaan asal mereka, proses ini kini boleh berulang (Sumber: Wikipedia).

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Ia adalah penting untuk melabur dalam bateri kereta yang baik untuk pengalaman memandu dan pemilikan kereta yang lebih baik.

 

Previous post

Cuba Teknologi Diesel Generasi Baharu

Next post

Bahasa Reka Bentuk Ford Focus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *