Berita Auto

Cuba Teknologi Diesel Generasi Baharu

Kuasa diesel adalah teknologi yang sangat baik dan manfaat yang paling besar, sudah tentu, adalah perbatuan bahan api, tetapi diesel juga menawarkan kelebihan lain. Sebagai contoh, trak diesel dan SUV menawarkan pengangkutan yang lebih baik dan keupayaan beban menyeret berbanding rakan-rakan berkuasa petrol mereka.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dan kenderaan berkuasa diesel mempunyai pecutan loe-end yang lebih baik daripada kereta berkuasa petrol kerana mereka membina begitu banyak tork dengan kelajuan yang rendah. Tetapi terdapat juga beberapa kelemahan diesel, termasuk kos dan penjimatan bahan api di bandar. Jadi, dalam keadaan yang macam manakah diesel pilihan yang tepat untuk anda?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pemanduan Lebuh Raya

Jika anda melakukan banyak pemanduan di lebuh raya, diesel patut diberi perhatian serius. Enjin diesel tidak perlu bekerja keras semasa cruising di lebuh raya, bermakna mereka boleh berbangga dengan peningkatan ekonomi bahan api yang serius lebih daripada enjin petrol. Malah, kereta diesel juga boleh lebih bernas dari hibrid di lebuh raya, sebahagian besarnya kerana hibrid mendapat manfaat penjimatan bahan api utama dari brek regeneratif, yang jarang dilakukan di lebuh raya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Perbezaan Harga Kecil 

Satu lagi sebab utama, anda mungkin mahu pertimbangkan enjin diesel ialah kerana jika teknologi hanya menambah perbezaan harga yang kecil ke atas sebuah kereta atau SUV kuasa petrol. Contohnya, menambah enjin turbodiesel kepada Mazda CX-5  hanya meningkatkan harga jualan sekitar RM10,000 berbanding model kuasa petrol yang dilengkapi sama. Untuk pembeli kereta yang melakukan banyak pemanduan di lebuh raya, lebihan harga itu boleh didapati balik dengan mudah dalam masa yang singkat. Begitu juga, diesel Mazda6 SKYACTIV mempunyai perbandingan harga yang sama kecil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Spesifikasi Mazda CX-3 1.5L Diesel SKYACTIV

 

Enjin 4-silinder Diesel DOHC 16 injap

 

Kapasiti 1499cc

 

Transmisi 6-Speed SKYACTIV Drive dengan Shif Manual

 

Output Max  105bhp @ 4000rpm

 

Torque Max  270Nm @ 1600-2500rpm

 

0-100 km / h 10.1 secs

 

Kelajuan Max 177 km  / h

 

Harga: Belum Dijual

 

 

Previous post

BMW Motorrad RR Experience Track Day 2016

Next post

Jangan Abaikan Bateri Kereta Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *