Gaya Hidup

Kenapa Wheel Alignment Penting

Pernahkah anda terasa yang kenderaan anda seolah-olah hendak mengubah arah, walaupun sedikit, ke kiri atau ke kanan? Jika ya, ini mungkin kerana wheel alignment anda kurang baik. Ini adalah kedua-dua senang dan juga amat perlu disegerakan. Bukan sahaja alignment untuk perjalanan yang lebih lancar dan selamat, tetapi ia juga akan memanjangkan jangka hayat tayar anda.

GoodYear wet

 

Apabila kereta anda mula-mula dibuat, roda dijajar, diuji, diselaraskan dan akhirnya disahkan di kilang. Dalam kenderaan baru sepatutnya tidak ada sebarang masalah dengan penjajaran roda. Tetapi lama-kelamaan, kebanyakan pemandu akan mendapati bahawa roda mereka keluar daripada penjajaran.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Ini adalah kerana beberapa sebab, kebanyakannya berkaitan dengan keadaan pemanduan. Memandu di jalan yang tidak dijaga dengan baik boleh menyebabkan roda untuk keluar alignment. Memandu dengan teruk di jalan-jalan ini boleh memburukkan lagi keadaan. Melanggar lubang dan bendung juga boleh menjejaskan penjajaran tayar anda.

Isu-isu penjajaran roda mungkin tidak ketara pada mulanya tetapi kerosakan masih boleh berlaku. Apabila tayar, walaupun sedikit, keluar dari penjajaran, ia boleh mempercepatkan kehausan tidak rata dan lusuh pada tayar anda. Ini bermakna tayar anda tidak akan berkelakuan yang sepatutnya, dan anda mungkin perlu menghabiskan wang untuk mengupah orang-orang tayar menggantikan tayar lebih awal daripada yang dijangkakan.

 

Previous post

Proton Persona Akan Datang

Next post

Prototaip Honda Civic Hatchback Buat Penampilan Pertama di Asia dan Oceania di GIIAS 2016

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *