Gaya Hidup / Lifestyle

WWF dan Toyota Bersatu Sertai Living Asian Forest Project Dan Climate Change

WWF dan Toyota Motor Corporation telah memeterai perjanjian lima tahun yang bertujuan untuk mempercepatkan peralihan dunia untuk kemampanan. Melalui kerjasama ini, organisasi akan bekerjasama untuk mempromosikan pemuliharaan biodiversiti, meningkatkan kesedaran alam sekitar dan mempercepatkan langkah ke arah masyarakat “sifar karbon”.

Toyota adalah syarikat kereta pertama dan syarikat Jepun yang pertama untuk menandatangani perjanjian Perkongsian Korporat Global dengan WWF. Perjanjian itu telah berkuat kuasa pada 1 Julai 2016.

Sebagai sebahagian daripada perkongsian itu, Toyota akan menyokong Projek Living Asian Forest, sebuah siri baru aktiviti WWF sedia ada dan merancang untuk memulihara hutan tropika dan hidupan liar di Asia Tenggara. Projek ini akan mengambil tempat di WWF memberi keutamaan Borneo (Kalimantan) dan Sumatera di Indonesia. Pada masa akan datang, projek itu akan berkembang ke rantau Greater Mekong.

Projek ini juga akan memberi tumpuan kepada usaha meningkatkan kemampanan sumber semula jadi seperti kayu, kertas dan pulpa, minyak sawit dan getah asli. Pengeluaran tidak mapan dan penggunaan komoditi ini adalah antara punca utama penebangan hutan dan peningkatan ancaman terhadap spesies terancam di kawasan-kawasan ini.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Toyota akan menderma AS $ 1 juta kepada Projek Living Asian Forest pada 2016 dan akan terus menyokong untuk selama lima tahun. Sokongan itu menguatkan usaha ke arah mencapai matlamat Toyota Environmental Challenge 2050  yang bertujuan untuk mengurangkan kesan alam sekitar Toyota kepada sifar, di samping mewujudkan nilai dan menghasilkan manfaat kepada masyarakat dalam menghadapi isu-isu alam sekitar global. Projek Forest Asia Living khusus akan membantu mencapai salah satu daripada enam cabaran: untuk mewujudkan masyarakat masa depan dalam harmoni dengan alam semula jadi.

Dengan permintaan yang dijangka meningkat bagi getah – sumber utama semula jadi untuk tayar kereta – perkongsian ini mengakui bahawa pengeluaran mampan dan penggunaan getah asli diperlukan untuk pemuliharaan ekosistem hutan. Toyota mengakui cabaran alam sekitar dan sosial, sekitar getah asli, dan akan bekerjasama dengan industri dan pihak berkepentingan untuk menyumbang kepada  penetapan piawaian antarabangsa serta aktiviti-aktiviti berkaitan lain WWF.

Sepanjang perkongsian itu, WWF dan Toyota juga akan bekerjasama untuk membantu merealisasikan masyarakat sifar karbon. Dalam usaha untuk berjaya memenuhi Zero CO2 Emissions Challenges di bawah Toyota Environmental Challenge 2050, Toyota telah menyertai inisiatif Science Based Targets yang bertujuan untuk membantu syarikat-syarikat menandingi perubahan iklim.

 

Previous post

Perodua Bezza Dilancarkan Secara Rasmi

Next post

Pengilang “Ultimate Driving Machine” Bertukar Kepada "Ultimate Driverless Machine"?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *