Gaya Hidup

Volkswagen Dieselgate Denda Meningkat Sehingga USD 86 Juta

Volkswagen Group akan membayar tambahan USD 86 juta penalti kepada California kerana pelanggaran pelepasan diesel , tambahan di atas penyelesaian kira-kira USD15 bilion yang pembuat kereta itu mencapai dengan pegawai-pegawai AS minggu lepas. Skandal itu telah menghampakan perniagaan global Volkswagen dan reputasi mereka tergugat.

volkswagen_passat

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

USD 86 juta dalam hukuman sivil menyelesaikan tuntutan tertentu pegawai California dibuat terhadap Volkswagen di bawah undang-undang persaingan tidak adil di negeri ini dan juga di bawah undang-undang persekutuan. Penyelesaian terkini antara pegawai-pegawai Volkswagen dan California, negeri paling ramai penduduk di negara ini, memperuntukkan USD 76 juta yang akan dibayar untuk membiayai kos berhubung dengan penyiasatan dan tindakan undang-undang skandal pelepasan itu, menurut dokumen mahkamah.

Tambahan USD 10 juta pula akan diperuntukan kepada geran untuk agensi-agensi kerajaan dan universiti, yang akan digunakan sebahagiannya untuk mengkaji teknologi yang boleh membantu mengesan apa yang dipanggil “defeat devices,” yang pada kereta Volkswagen menghasilkan keputusan yang salah semasa ujian pelepasan diesel.

Volkswagen telah mengakui ia menggunakan perisian rahsia canggih untuk menipu ujian pelepasan ekzos, menipu pengawal selia dan pelanggan tentang pencemaran daripada enjin diesel. Di bawah penyelesaian yang lebih besar yang melibatkan Jabatan Kehakiman AS, syarikat akan membeli balik atau berpotensi membetulkan setengah juta kereta diesel pencemar  dan menubuhkan dana pampasan alam sekitar dan pengguna.

volkswagen_passat1

 

Previous post

Pemenang Bertuah 'Release the Power of X' Bawa Pulang Yamaha FZ150i

Next post

Kia Mengurangkan Kesan Alam Sekitar Mengilang Kereta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *