Gaya Hidup

Mengapa Memanasan Enjin Begitu Penting …… Walaupun Kereta Baharu

Inti dari pemanasan enjin  (walaupun hanya untuk 1-2 minit) dengan cara ini pada kelajuan yang paling rendah idle adalah untuk mengelakkan, sebanyak mungkin, keadaan di mana komponen-komponen yang berbeza daripada peningkatan suhu dalam enjin pada kadar yang berbeza meningkatkan haus dan lusuh akibat geseran di antara mereka. Sumber haba dalam enjin adalah kebuk pembakaran di mana campuran bahan api / udara meletup

Alfa-Romeo-4C-Red-7

 

Peningkatan suhu komponen enjin  pada kadar yang berbeza juga meningkatkan kemungkinan permukaan mengawan pada komponen meleding dan menyebabkan masalah mekanikal, seperti kepala silinder gasket bocor. Dengan membenarkan enjin untuk memanaskan badan pada kadar paling perlahan mungkin, iaitu pada kelajuan melahu, risiko berlaku ini dapat dikurangkan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Secara amnya, kehausan dalam enjin dapat dikurangkan dengan membenarkan enjin untuk memanaskan badan pada kadar paling perlahan mungkin dengan cara ini. Sebaliknya, seseorang yang lebih keras memandu enjin sejuk, lebih besar perbezaan suhu di antara komponen enjin menjadi. Ini meningkatkan kadar haus dan meningkatkan peluang untuk merosakkan enjin.

 

Previous post

Lotus Elise Race 250 - Senjata Litar

Next post

Ulasan Ringkas Perodua Bezza

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *