Gaya Hidup

Mazda SKYACTIV 2 Sudah Mula Keluar & HCCI Dalam Perancangan

Sedang Mazda terus dengan pelancaran semasa teknologi SKYACTIV mereka yang masih baru, jenama kereta ke 5 terbesar Jepun dari segi jumlah sudah mencari jalan untuk meningkatkan keluargan enjin mereka untuk penjimatan bahan api dan  pengurangan pelepasan yang lebih baik. Dengan peraturan-peraturan global (terutama Eropah) ekonomi bahan api dan pelepasan yang lebih ketat yang dirancang untuk tahun 2020 dan 2025, Mazda mungkin akan mengeluarkan enjin  generasi akan datang teknologi SKYACTIV 2  menjelang akhir dekad ini, dan enjin SKYACTIV 3 hanya lima tahun kemudian.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Enjin SKYACTIV terkini akan memberi tumpuan kepada penyejukan enjin yang lebih baik dan mengurangkan kehilangan tenaga dan  enjin  SKYACTIV 2 gen-seterusnya menggunakan Homogeneous Charge Compression Ignition atau HCCI. Jenis pencucuhan ini adalah serupa dengan bagaimana enjin diesel beroperasi (dengan mampatan yang tinggi dan menggunakan lejang mampatan untuk pembakaran bahan api dan bukannya palam pencucuh), kaedah yang dikatakan menyediakan pembakaran bahan api yang lebih bersih dan lebih cekap dengan hasil peningkatan sehingga 30% dalam ekonomi bahan api berbanding enjin SKYACTIV semasa.

 

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Dilengkapi dengan teknologi HCCI, Mazda menjangka dapat bersaing dengan pembuat kereta yang lebih besar dari segi penjimatan bahan api dan pelepasan tanpa perlu rangkaian kuasa hibrid, continuously variable transmissions atau automatics bergantung kepada lebih gear hadapan (lapan atau lebih)  untuk kecekapan optimum. Antara cabaran HCCI, termasuk keperluan untuk penyejukan enjin yang lebih baik, risiko misfire pada rpm tinggi dan rendah dan prestasi enjin tidak sekata berdasarkan sifat-sifat bahan api.

 

 

Previous post

Kia Sportage Menang Kajian Kenderaan Boleh Dipercayai J.D.Power

Next post

BMW Akan Bina Kilang Bateri Hibrid Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *