Berita Auto

KITA Tunggu Plug-in Hybrid Crossover Yang Lebih Murah

Plug-in SUV hibrid seolah-olah menjadi in-thing sekarang di kalangan pembuat kereta mewah, dengan BMW dan Volvo semua melancarkan plug-dalam versi terbaru kenderaan utiliti besar tetapi harga kekal di luar jangkauan manusia purata (Volvo XC90 RM402k dan BMW X5 RM388k). Dan trend ini tidak lama lagi akan diikuti jenama lain, yang dikenali sebagai pembuat kenderaan kecil. MINI Countryman crossover seterusnya mungkin memperolehi powertrain hibrid, yang dipinjam daripada BMW 2 Series Active Tourer pasaran Eropah dimana ia akan berkongsi platform. Ini boleh membawa harga jualannya turun ke bawah RM150k!

Mini-Countryman

MINI sedang dalam proses peralihan model-modelnya kepada platform UKL yang memulakan kerjaya dengan generasi MINI Hardtop semasa sejak dari tahun 2013.

Mereka juga akan menamatkan model-model seperti Coupe yang ganjil dan Roadster yang dianggap berlebihan, meninggalkan Countryman yang sedia untuk direka bentuk semula. The Paceman yang merupakan versi dua pintu Countryman akan turut dihapuskan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

The Countryman mungkin akan mendapat manfaat yang paling banyak dari  powertrain  plug-in hybrid dari segi penilaian. Powertrain yang kemungkinan besar akan datang dari BMW 225xe Active Tourer multi-purpose. Output kuasa akan kekal sama dalam Countryman, tetapi crossover masa depan mungkin lebih berat dan mempunyai badan yang kurang aerodinamik, yang boleh menjejaskan kecekapan. Ia akan dikuasai oleh enjin 1.5 liter turbocharged tiga silinder yang sama yang digunakan dalam model MINI semasa dan transmisi automatik enam kelajuan untuk kuasa roda hadapannya. Kuasa motor elektrik roda belakang, memberikan “through the road” sistem pacuan semua roda. Ia mungkin akan mempunyai output gabungan 221 kuasa kuda, dan jarak elektrik sahaja sekurang-kurangnya 25 batu.

Previous post

Volvo Telah Bekerja Keras Sejak Kelahiran Semulanya Dengan Pelancaran XC60 SUV

Next post

Audi Q2 Memasuki Pengeluaran Bersiri

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *