Gaya Hidup

Honda Guna Magnet Motor Kenderaan Hibrid Pertama Dunia Tanpa Elemen Rare Earth Berat

Daido Steel Sdn Bhd dan Honda Motor Co., Ltd. menjadi syarikat pertama di dunia mencapai aplikasi praktikal hot deformed neodymium magnet yang tidak mengandungi nadir bumi berat tetapi dengan ciri-ciri rintangan haba yang tinggi dan prestasi magnet yang tinggi diperlukan untuk kegunaan dalam motor yang akan memandu kenderaan hibrid. Nadir bumi hot deformed neodymium magnet akan digunakan pertama kalinya untuk Honda Freed serba baru, yang dijadualkan mula dijual musim luruh ini.

1468288822283

Neodymium magnet mempunyai daya magnet yang tertinggi di kalangan semua magnet di dunia dan sedang digunakan untuk motor memandu kenderaan elektrik termasuk kenderaan hibrid, dan oleh itu permintaan magnet neodymium dijangka berkembang dengan pesat pada masa akan datang.

Untuk digunakan dalam motor memandu kenderaan elektrik, magnet neodymium mesti mempunyai ciri-ciri rintangan haba yang tinggi kerana ia digunakan dalam persekitaran suhu tinggi. Menambah nadir bumi berat (dysprosium dan / atau terbium) kepada magnet neodymium telah menjadi kaedah konvensional untuk mendapatkan rintangan haba yang tinggi itu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Walau bagaimanapun, deposit utama elemen nadir bumi berat adalah tidak sekata di seluruh dunia, dan juga dikategorikan sebagai  rare metals; dengan itu, penggunaan nadir bumi berat membawa risiko daripada perspektif kos perolehan dan bahan stabil. Oleh itu, pengurangan dalam penggunaan unsur-unsur nadir bumi berat telah menjadi salah satu cabaran utama yang perlu ditangani untuk menggunakan magnet neodymium untuk motor memandu kenderaan hibrid.

Honda mereka motor baru yang menempatkan magnet baru ini. Selain bentuk magnet, Honda menyemak bentuk pemutar untuk mengoptimumkan aliran fluks magnet. Hasilnya,  deformed neodymium magnet panas yang tidak mengandungi nadir bumi berat kini boleh digunakan untuk memandu motor kenderaan hibrid, menunjukkan tork, output dan prestasi rintangan haba yang sama dengan yang motor yang menggunakan jenis magnet konvensional .

 

 

Previous post

Shell V-Power Berkerja Macam Mekanik Untuk Engine Anda

Next post

Subaru BRZ Manual 6-Speed Akan Datang Ke Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *