Gaya Hidup

Adakah Terdapat 63 juta Bom Berdetik Buatan Takata?

Takata Corporation adalah pembuat alat ganti beroperasi di Tokyo, telah disiasat oleh NHTSA dan Kongres AS kerana beg udara pecah yang telah menghasilkan serpihan yang berkaitan dengan kematian di Amerika Syarikat dan juga di Asia. Ada 63 juta kereta di peringkat dunia mempunyai beg udara Takata dipasang (gambar di atas adalah modul beg udara yang dipasang di dalam stereng) dan kira-kira 30% daripada kereta ini membawa beg udara rosak yang boleh mencederakan atau membunuh penghuni kereta.

Takata-air-bag-inflator

Pada mulanya, Takata mengumumkan bahawa beg udara rosak mereka tidak dihasilkan selepas tahun 2008. Sekarang kita mendapatkan maklumat yang Honda menarik balik beberapa kenderaan model 2016  juga. Setakat ini, Takata terus mengalami isu-isu membaiki jutaan kenderaan ditarik balik dari tahun model sebelum ini. Ia telah dilaporkan bahawa di seluruh dunia 23 juta kenderaan yang dilengkapi dengan beg udara maut Takata masih perlu diperbaiki, termasuk sebilangan besar kenderaan di Malaysia.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Walaupun recall sedang berlaku dan pengeluar terjejas bekerja sepanjang masa untuk menukar bahagian-bahagian yang terbabit, persoalannya masih kekal, “Sudahkah masalah ini benar-benar telah diperbetulkan?” Ia mungkin kelihatan seolah-olah masih ada isu yang tinggal. Yang meninggalkan berjuta-juta pemandu dengan kereta yang boleh mengandungi beg udara yang masih berdetik seperti bom.

takata-airbag-recall

Previous post

Goodyear Mula Cubaan Rekod Dunia Merentasi Eurasia

Next post

Nissan Serena S-Hybrid Talaan IMPUL Dilancarkan - Dari RM145,578

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *