Berita Auto

Unit Kuasa Yang Unik Dan Badan Innovasi Janjikan ‘Response Segera’ Untuk Pemandu Honda NSX

Gabungan teknologi dimasukkan dalam unit kuasa Sport Hibrid SH-AWD NSX menyampaikan prestasi hampir sifar-kelewatan. Di tengah-tengah Sport Hybrid SH-AWD baru adalah enjin tengah V6 petrol turbocharged berkembar 3.5 liter  dipadankan dengan transmisi serba baru sembilan kelajuan dual klac (9DCT) dan Direct Drive Motor. Ini diperkukuhkan oleh Twin Unit Motor depan (TMU), yang menyediakan kuasa pacuan yang bebas untuk setiap roda depan yang bermaksud ada manfaat NSX dari pacuan semua roda aktif.

Honda NSX tech 2

Sembilan kelajuan baru  Dual Clutch Transmission (9 DCT) menghasilkan perubahan gear hampir serta-merta dengan TMU mengekalkan kuasa semasa peralihan gear mewujudkan  anjakan langsung dan lancar.

Dalam usaha untuk menyediakan tindak balas throttle segera, Direct Drive Motor bertindak secara langsung pada crankshaft enjin. Bekerja bersama dengan enjin melalui algoritma yang canggih, direct drive motor  menyumbang kepada direct, linear, dan prestasi pecutan yang berterusan yang tidak dapat ditandingi dalam kelasnya.

Dari permulaan berdiri, TMU menyediakan tork segera dan juga sall-wheel drive traction, untuk pecutan langsung yang terkawal. Apabila brek ke satu sudut, Sport Hybrid SH-AWD menggunakan TMU untuk perlahan, bekerja bersama-sama dengan brek mekanikal NSX, manakala Direct Yaw Control menyampaikan prestasi seterusnya masuk segera dan tepat. Apabila keluar dari satu sudut, Sport Hibrid SH-AWD membolehkan throttle digunakan lebih awal dan dengan lebih yakin.

Honda NSX tech 4

Penggunaan sistem ini bersama-sama menyampaikan sensasi bahawa kereta itu menjangkakan input pemandu. Sistem ini dapat mempertingkatkan keyakinan pemandu dan keupayaan memandu dilihat mereka, sekali gus memaksimumkan prestasi jejaka/mesin NSX dan kenikmatan dinamik.

Watak prestasi dinamik NSX ini boleh disesuaikan dengan keutamaan pemandu melalui Dynamics Integrated System (IDS). Empat mod dinamik boleh dipilih – Quiet, Sport, Sport + dan Track – membuka pelbagai pengalaman baru dengan melaraskan respon dinamik kenderaan, termasuk stereng, brek, throttle, peredam aktif, intake dan bunyi ekzos dan terutamanya unit kuasa Sport Hibrid SH-AWD.

UNIQUE POWER UNIT AND BODY INNOVATIONS PROMISE ‘INSTANT RESPONSE’ FOR HONDA NSX DRIVERS

 Inovasi  Struktur Badan Meningkatkan Ketegaran Kilasan

Jurutera Honda telah dicabar untuk mewujudkan satu struktur yang menyediakan platform yang optimum untuk unit kuasa canggih. Mereka menggaji kejuruteraan dan teknik pengeluaran yang pertama di dunia untuk badan pelbagai bahan untuk memberi ketegaran struktur kelas yang terkemuka yang menyokong pengendalian dinamik kereta, dan untuk mencapai sasaran untuk penglihatan pemandu, prestasi keselamatan kemalangan, ketahanan dan kebolehpercayaan.

NSX Ablation Castings

Sebagai contoh, bingkai ablation cast aluminium membolehkan depannya lebih pendek dan belakang berunjuran, dan jisim dikurangkan di samping menyediakan prestasi perlanggaran unggul. Sementara itu,  bingkai bengkok tiga dimensi dipadamkan mewujudkan tiang-A nipis tetapi kuat  yang memaksimumkan pemandangan hadapan di samping memenuhi tuntutan struktur, termasuk keperluan runtuh-bumbung.

Honda at Tokyo Motor Show 2015

Hasilnya ialah badan dengan lebih daripada dua kali ketegaran pesaing kelas yang terdekat dalam ketegangan torso yang dinamik dan statik. Menambah ini kepada unit kuasa inovasi menyediakan pemandu dengan pakej yang menafsirkan input kepada respon kenderaan yang luar biasa dan meningkatkan keyakinan pemandu. Casis tegar bekerjasama dengan kuasa unit yang lebih maju menterjemahkan input pemandu (steer, brek, dan throttle) dengan ketepatan yang luar biasa dan meningkatkan keyakinan pemandu  dan menyampaikan pengalaman sukan baru.

 

Previous post

Reka Bentuk Renault Scénic Baru

Next post

Saingan Sengit Hangatkan Siri GT Asia Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *