Gaya Hidup

Toyota Prius Hibrid Plug-In Dapat Panel Solar Bumbung

Generasi Toyota Prius plug-in hibrid seterusnya akan menjadi lebih hijau dengan bumbung panel solar untuk mengecas semula bateri. Penggunaan kuasa matahari menguatkan kredibiliti ekonya daripada kenderaan yang sudah hijau di dunia. Sel-sel mengecas kereta walaupun ia parking dan boleh meningkatkan kecekapan bahan api sebanyak 10% dengan membenarkan pemanduan elektrik sahaja lebih lama. Teknologi ini hanya akan ditawarkan di Jepun dan versi Eropah akan mula dijual di seluruh dunia termasuk Malaysia secara berperingkat.

toyota-prius-plug-in-solar-panel

Koji Toyoshima, ketua jurutera hibrid Prius plug-in dan standard, kata Toyota bertujuan untuk memperkenalkan panel ini di Amerika Syarikat sebagai permulaan dan pasaran lain kemudiannya. Pada masa ini hanya ada satu isu sebelum pelancaran kereta ini di pasaran Amerika. Panel solar diletakkan di atas kepingan kaca bertetulang yang tidak lulus ujian kemalangan rollover yang lebih ketat Amerika. Toyota tidak mempunyai teknologi untuk lamina sel-sel photovoltaic dalam resin yang tidak akan berkecai secara berbahaya semasa bergolek, kata Toyoshima.

Tetapi Toyota sedang bekerja keras mencari penyelesaian supaya ia boleh memperkenalkan panel solar versi AS semasa kitaran hayatnya. Digelar Prius Prime di Amerika Syarikat, plug-in tersebut tiba di Amerika dalam masa beberapa bulan.

Di Jepun, plug-in Prius akan dipanggil Prius PHV. Toyota belum mengumumkan sama ada panel solar akan menjadi standard atau optional di sana. Selain daripada pengisian bateri semasa terhenti, panel solar juga membekalkan elektrik kepada aksesori seperti lampu, tingkap kuasa dan penyaman udara apabila kereta sedang berjalan, kata Toyota. Mereka meningkatkan kecekapan kereta sehingga 10%, kata Toyoshima.

Jangka panjang, panel solar boleh melihat aplikasi yang lebih luas. Seperti Toyota lebih rendah ke bawah kos mereka, Toyoshima berkata syarikat itu berharap dapat memperkenalkan teknologi solar kepada hibrid lain di seluruh barisan itu.

 

Previous post

Z Tyre Hasilkan Tayar Termahal Di Dunia

Next post

Pencipta ESP Terima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Dari Pejabat Paten Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *