Gaya Hidup

Harga Lithium Naik Tapi Harga Bateri Kereta Stabil

Harga lithium global telah meningkat dua kali ganda dalam tempoh 6 bulan yang lepas membawa kepada pengeluar  tergesa-gesa mendapatkan bekalan baru logam itu. Namun kenaikan harga ini mungkin tidak akan mempunyai kesan yang besar kepada kos bateri kereta-letrik walaupun kenaikan yang besar dalam harga global litium diterjemahkan kepada peningkatan besar dalam harga sel bateri. Walaupun peningkatan 300% pada harga hari ini dari USD7.50 sekilogram meningkat kepada USD25.00 sekilogram tidak akan ada peningkatan dalam kos bateri magnitud yang sama.

Peningkatan maksimum dalam kos bagi setiap jam-kilowatt untuk empat bateri yang dikaji akan menjadi kurang daripada 10%, kata penyelidik. Bagi merealisasikan walaupun peningkatan 15% dalam kos sel, harga litium perlu meningkat kepada antara USD36.00 se kg dan USDS87.00 se kg, seperti yang dikaji oleh orang dalam industri.

GMBatteryBrownstown06.jpg

 

Para penyelidik percaya harga itu adalah “terlalu tinggi,” dan akan “mencetuskan pengeluar lithium lain untuk memasuki pasaran,” meningkatkan bekalan dan akhirnya menurunkan harga.

Lithium memang banyak; bukan sumber semasa saja yang ada, cuma mereka yang paling murah, penyelidik berkata. Jika harga terus meningkat, sebagai satu langkah yang berpotensi,  litium boleh didapati daripada air laut. Jadi sama ada harga litium tinggi atau tidak, pembuat kereta dan pembekal bateri masih perlu mencapai kos yang lebih rendah untuk sel-sel lithium-ion.

Untuk kereta elektrik diguna pakai secara besar besaran berlaku, sel-sel perlu cukup murah setanding dengan kereta petrol, pada harga yang setanding. Ini telah membawa penyelidik untuk melihat kepada kimia selain daripada litium-ion dan mereka bentuk yang lebih murah, walaupun lithium-ion mungkin akan kekal dominan pada masa ini.

 

Previous post

Promosi Balik Kampung Raya Proton Serendah RM367 Sebulan

Next post

Iklan 60 Saat Shell V-Power Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *