Gaya Hidup

Ford Akan Membentang Cadangan Untuk Penyelesain Kesesakan di Mobile World Congress

Apabila anda terjebak di belakang roda dalam kesesakan yang tidak berkesudahan atau cuba menyumbat masuk ke dalam kereta bawah tanah untuk berulang-alik harian, sukar untuk membayangkan sesiapa yang akan memahami kekecewaan anda. Ia mungkin lebih sukar untuk membayangkan bahawa sebuah syarikat seperti Ford bukan sahaja memahami anda tetapi secara aktif menyelidik cara-cara untuk melegakan kesakitan kesesakan dengan merevolusikan mobiliti di seluruh dunia. Pada  Mobile World Congress Shanghai yang akan datang, Ford akan memberikan pengguna peluang untuk melihat sendiri beberapa penyelesaian yang sedang diusahakannya – termasuk eksperimen Ford Smart Mobility  yang meneroka cara-cara untuk membuat tempat letak kereta di bandar-bandar sesak lebih mudah, dan cara-cara untuk mengoptimumkan perkhidmatan transit awam untuk membuat mereka lebih reaktif dengan keperluan pengguna.

Dalam kaji selidik  pengguna dan penumpang di seluruh Asia Pasifik dijalankan bagi pihak Ford baru-baru ini, kira-kira separuh daripada responden berkata mereka menghabiskan lebih banyak masa duduk dalam trafik daripada setahun yang lalu, dengan hanya 18 peratus melaporkan bahawa trafik telah bertambah baik. Kaji selidik itu juga mencari pendapat pengguna tentang bagaimana untuk mengurangkan kesesakan dan mendapati perjanjian meluas masa depan mobiliti akan bergantung kepada keupayaan kongsi kerajaan bandar, syarikat mobiliti dan juga penumpang sendiri.

Di China, rumah kepada beberapa kesesakan paling teruk di dunia dan banyak penerima bersemangat teknologi baru, masa depan yang mungkin semakin autonomi. Hampir separuh daripada responden Cina berkedudukan bahawa kereta lebih bijak dan penyelesaian teknologi, termasuk teknologi autonomi dan maklumat trafik masa nyata, sebagai salah satu daripada tiga penawar utama untuk kesesakan, kadar tertinggi di rantau ini.

Hari Raya traffic1

Lain-lain penyelesaian yang popular di China termasuk infrastruktur yang lebih baik, 63 peratus, dan kerjasama yang lebih erat antara syarikat-syarikat swasta, institusi penyelidikan dan kerajaan, hampir 40 peratus. Satu perempat daripada responden di China berkata, program perkongsian kereta boleh menjadi penawar kesesakan, dan satu dalam lima menunjukkan kepentingan aplikasi ride-hailing seperti Didi Chuxing dan Uber.

Di rantau ini, lebih daripada 65 peratus daripada responden yang tersenarai mencadangkan pengangkutan awam yang lebih baik sebagai antara tiga penawar paling penting bagi kesesakan.

Tidak semua penyelesaian yang digemari melibatkan teknologi canggih atau pelaburan infrastruktur berat. Empat puluh empat peratus daripada responden di Asia Pasifik – dan 69 peratus di Vietnam – berkata bahawa pendidikan pemandu dan pematuhan yang lebih baik kepada peraturan jalan raya akan menjadi penyumbang penting untuk melegakan kesesakan.

MWC Shanghai adalah dari 29 Jun hingga 1 Julai di Pusat Pameran Antarabangsa Baru Shanghai.

uber-taxi

 

Previous post

Porsche Macan GTS Kini Tiba Dengan Harga RM710,000

Next post

Nissan PlayStation GT Academy Memasuki Tahun Kelapan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *