Gaya Hidup

Tujuh Cara Anda Boleh Merosakkan Cat Kereta Anda Tanpa Mengetahuinya

Rutin harian anda boleh merosakkan cat kereta anda tanpa anda sedari. Kejadian sehari-hari yang tidak sengaja seperti tertumpah bahan api, tulisan nakal denagn jari atau najis burung boleh meninggalkan kesan yang berpanjangan dan calar pada permukaan kereta anda atau, lebih buruk lagi, menyebabkan hakisan.

Berikut adalah beberapa cara yang anda boleh merosakkan cat kereta anda – dan tips dari Ford bagaimana mengelakkannya:

Week of Color_Bugs_FINAL

1. Serangga Penyet
Serangga mungkin kecil tetapi boleh melakukan kerosakan pada cat kereta anda. Serangga sebenarnya berasid dan jika mereka tidak dibersihkan dengan betul dari permukaan kereta anda, mereka sebenarnya boleh menggores ke dalam cat.

Tip: Jangan melengahkan membersih seranngga penyet dari kereta anda terlalu lama – lama kelamaan, ianya akan menjadi lebih sukar untuk hilang. Jika anda bertindak cepat, ia hanya memerlukan sedikit pembersih bug dan tar, kain cuci yang lembut dan gosok.

Week of Color_Spilled Fuel_FINAL

2. Bahan api tumpah

Walaupun kebanyakan orang ingin memastikan mereka mendapat setiap sen nilai mereka apabila menokok tangki minyak mereka, mengisi melebihi tahap sebenarnya meningkatkan peluang limpahan minyak ke kereta anda. Jika dibiarkan sahaja dan tidak cepat menyapunya, bahan api yang tertumpah boleh meresap ke dalam lapisan atas cat menyebabkan ia kehilangan sinarnya, dan meninggalkan kesan hitam pada lapisan cat kereta anda yang sangat sukar untuk hilang.

Petua: Untuk mengelakkan meninggalkan cacat cela bahan api berwarna coklat sekitar penutup tangki minyak kereta anda, jika minyak meleleh ke badan kereta anda, cuba bersihkannya secepat mungkin dengan kain microfiber halus. Kalau dapat sapu Detailer secepat mungkin lagi elok.

Week of Color_Birds_FINAL

3. Najis Burong

Bukan sahaja ianya hodoh, mereka sebenarnya boleh melakukan beberapa kerosakan serius kepada kerja cat kereta anda. Dengan diet yang penuh dengan buah, benih dan juga cebisan kerikil, najisnya berasid dan kasar boleh mengotorkan, kusam dan mencalarkan cat anda, dan menghilangkan kilat jika dibiarkan berlarutan pada kereta anda terlalu lama.

Petua: Semburkan sedikit pencuci ke tempat yang terkena dangunakan kain microfiber lembut untuk perlahan-lahan mengelapnya. Gunakan gerakan mengangkat untuk mengelakkan mengheret mana-mana batu-batu kecil di seluruh cat.

Week of Color_Stone Chips _FINAL

4. Serpihan Batu
Batu longgar, batu kecil dan serpihan ada di semua jalan raya. Serpihan kecil menendang dari tanah dan mematuk di sisi kereta anda. Ini boleh cip  kot atas cat dan kadang-kadang ke lapisan bawah cat, mendedahkan mereka kepada luluhawa yang mereka tidak dapat bertahan.

Petua: Ia adalah yang terbaik untuk merawat cip ini secepat mungkin untuk mencegah tompok terjejas daripada berkarat. teknologi 3-wet paint  Ford menggunakan kimia cat tinggi pepejal, yang bermakna anda mendapat yang lebih baik, lebih padat dan bon lebih kukuh, susah calar, lebih kuat dan permukaan lebih tahan cip dan goresan.

Week of Color_Fingerprints_FINAL

5. Cap Jari
Kita semua telah menggunakan jari kita untuk menulis mesej lucu atau melukis lukisan lawak ke sebuah kereta kotor (atau dua) sebelum ini. Perbuatan nakal ini, walaupun memuaskan, boleh merosakkan cat kereta. Menyeret jari anda di seluruh permukaan cat seperti kertas pasir, pengisaran kotoran dan serpihan ke dalam cat dan meninggalkan tanda liat yang akan bertahan lama selepas kotoran itu hilang.

Tip: Cara paling mudah untuk mengelakkan ini adalah untuk tidak melakukannya, tetapi ia masih pasti akan berlaku. Anda boleh menggunakan kain lap untuk lap kereta anda setiap hari untuk sebagai pencegahan atau jika anda perlu mengeluarkan calar kecil, anda boleh menggunakan sedikit penggilap – tapi cuci kereta dulu sebelum menggilap.

Week of Color_Ash_FINAL

6. Abu
Udara keruh boleh meninggalkan lapisan abu dan jelaga pada kereta anda. Ramai orang akan segera cenderung untuk mencuci ini dengan sedikit air, tetapi mencampurkan air dengan abu sebenarnya menjadikannya alkali kuat yang boleh merosakkan kemasan kereta anda.

Tip: Cara paling mudah untuk mengelakkan ini adalah untuk menutup kereta anda jika diletakkan di luar. Untuk menghilangkan abu itu pula, perlahan-lahan sapu danga penyapu habuk.

Week of Color_Dirty Accessories_FINAL

7. Aksesori Basuh Yang Kotor
Tidak kira berapa kali anda mencuci kereta anda, jika anda menggunakan aksesori mencuci yang kotor, anda boleh menyebabkan kerosakan kekal pada cat. Walaupun anda membersihkan dengan kain yang paling lembut, microfiber atau span terbaik , jika ia jatuh di atas tanah  kersik, pasir dan kotoran mikroskopik akan melekat yang tidak boleh sepenuhnya dibersihkan. Jika anda terus mencuci kereta anda dengan aksesori kotor itu, anda akan mencalar kereta anda.

Petua: Jika kain basuh anda atau span yang jatuh ke lantai, hanaya tukarkannya kepada yang baru. Ia sentiasa berguna untuk menyimpan satu atau dua kain lebihan di sebelah anda untuk mengelakkan menggosok  kereta anda dengan aksesori kotor, dan perlu detail atau mengecat semula. Jika anda boleh mengambil kereta anda kepada tempat mencuci touchless, itu lebih baik: Pembersih touchless memindahkan apa-apa peluang kepingan kotoran dan kersik mikroskopik daripada terkena kereta anda. Untuk memastikan kualiti dan ketahanan cat, Ford mempunyai pelbagai ujian yang menyemak segala-galanya daripada chip- dan calar rintang cat kepada bagaimana ia boleh mengekalkan gloss dan warna dengan lamanya.

Beberapa di antaranya termasuk ujian rintangan Mar, yang mengukur pengekalan gloss, ujian Weathering Florida Accelerated yang menilai rintangan jangka panjang sistem cat untuk pendedahan alam sekitar, dan ujian Stone Chip Resistance, yang mengukur sejauh mana cat boleh menahan kesan serpihan batu memukul permukaannya secara berterusan. Ujian-ujian ini menjamin bahawa semua bahagian-bahagian sistem cat Ford sehingga standard Ford, dan menyebabkan, kemasan yang lebih kukuh lebih keras dan lebih berdaya tahan pada kenderaan Ford.

 

Previous post

Pengedar Toyota 3S di Setia Alam, Selangor

Next post

Sime Darby Auto Performance (SDAP) Memperkenalkan Porsche Macan Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *