Berita Auto

Kia Sorento Dan Sportage Serba Baharu Dilancarkan

Pengedar sah jenama Kia di negara ini, Naza Kia Malaysia telah secara rasmi melancarkan Kia Sorento dan Kia Sportage serba baharu. Selaras dengan identiti pembuat kereta Korea tersebut, pasaran sasaran untuk kedua-dua SUV adalah getters yang menjalani gaya hidup yang yakin dan aktif dan dengan itu memerlukan kenderaan untuk perlawanan itu.

Sorento

2016 Kia Sorento 01

Rupa paras SUV ini menggabungkan lampu hadapan projektor, lampu siang LED dan juga gril hadapan ‘hidung harimau’ dengan corak mesh tiga dimensi yang merupakan trademark jenama itu. Buat pertama kali bagi Kia, varian premium petrol didatangkan dengan rim krom 19 inci. Kabinnya direka berdasarkan tema ‘moden dan luas’ bersama-sama dengan kemasan kulit dan material yang lembut pada sentuhan.

 

2016 Kia Sorento 02

Antara ciri-ciri yang disertakan bersama Sorento adalah skrin TFT LCD tujuh inci, tempat duduk pemandu berkuasa dengan 10 cara, variasi tujuh tempat duduk, tailgate kuasa, Smart Parking Assist System, Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), brek parking elektronik, serta pilihan mod pemanduan Normal, Eco dan Sport.

2016 Kia Sorento 05

Varian petrol dikuasakan enjin Theta II 2.4 MPI dengan teknologi Dual Continuously Variable Valve Timing (CVVT) yang menghasilkan 171 PS dan 222.6 Nm manakala varian diesel pula mendapat 200 PS dan 441.3 Nm dari enjin jenis R 2.2 enjin CRDi. Kedua-dua enjin dipadankan dengan transmisi automatik enam kelajuan.

2016 Kia Sorento 09

Penggantungan depan dilengkapi dengan tupang Macpherson manakala penggantungan belakang dilengkapi dengan suspensi multi-link. Sistem AWD membantu SUV tersebut mengekalkan cengkaman penuh pada permukaan kasar, longgar atau licin dan membantu meningkatkan kestabilan di selekoh.

2016 Kia Sorento 14

Ciri-ciri keselamatan yang ada termasuklah enam beg udara, Vehicle Stability Management (VSM), Electronic Stability Control (ESC), ABS dan Hill-start Assist Control (HAC). SUV ini dianugerahkan rating lima bintang dari Euro NCAP dan NHTSA NCAP.

2016 Kia Sorento 04

Sorento 2.2L CRDi berharga RM155,888, Sorento 2.4L MS berharga RM165,888 manakala Sorento 2.4L HS berharga RM175,888. Semua varian datang dengan jaminan lima tahun dengan perbatuan tanpa had. SUV ini boleh didapati dalam pilihan warna Clear White, Aurora Black Pearl and Silky Silver.

 

Sportage

2016 Kia Sportage 02

Kia Sportage baharu didatangkan dalam varian ‘GT Line’ yang memfokuskan pemanduan sporti buat pertama kali. Ia dilengkapi dengan lampu hadapan dengan reka bentuk baru, lampu nyalaan siang LED, lampu kabus LED serta gril hadapan ‘hidung harimau’. Bahagian dalaman SUV ini pula sistem bunyi JBL dengan teknologi Clari-fi, lapan pembesar suara, skrin TFT LCD bersaiz 4.2 inci, serta tempat duduk pemandu dan penumpang berkuasa.

2016 Kia Sportage 08

Ia mempunyai kuasa sebanyak 155 PS dan tork 192 Nm yang dibekalkan oleh enjin MPI bersesaran dua liter dengan teknologi Dual Continuously Variable Valve Timing (CVVT) yang dipadankan dengan kotak gear automatik enam kelajuan. Seperti Sorento, Sportage dilengkapi dengan tupang MacPherson di bahagian hadapan dan suspensi multi-link di bahagian belakang.

2016 Kia Sportage 10

Dari aspek keselamatan, Sportage yang diberi rating lima bintang Euro NCAP ini didatangkan dengan enam beg udara, ABS, Electronic Stability Control (ESC), Dynamic Brake Control (DBC), Hill-start Assist Control (HAC) serta casis Advanced High Strength Steel (AHSS).

2016 Kia Sportage 01

Sportage 2.0L KX berharga RM121,888 manakala Sportage 2.0L GT berharga RM141,888 – harga kedua-duanya termasuk waranti lima tahun dengan perbatuan tanpa had. Warna yang ditawarkan adalah Mercury Blue, Fiery Red , Snow White Pearl dan Mineral Silver.

Previous post

Toyota Dan Uber Meneroka Kerjasama Dalam Perniagaan Ridesharing

Next post

SUV Haval H2 Diperkenal - Harga Dari RM89,950

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *