Berita Auto

Perancangan PROTON Dan Suzuki Untuk 2016: Apa Yang Baru Dan Apa Yang Boleh Diharapkan

PROTON dan Suzuki Malaysia memasuki fasa baru pelan mereka. Bermula hari ini, kesemua dua puluh lima pengedar  3S dan empat 4S Suzuki di seluruh negara akan mengibarkan bendera PROTON, menjual produk syarikat kereta nasional itu sambil masih menyediakan sokongan selepas jualan kepada pemilik Suzuki yang sedia ada. Dengan 29 cawangan PROTON Edar baru yang lengkap dan kakitangan profesional, kedua-dua syarikat sudah bersiap sedia untuk ke peringkat akhir strategi mereka.

PROTON-SUZUKI-5

Bercakap di majlis menandatangani perjanjian untuk wakil jualan yang baru, PROTON CEO Dato ‘Abdul Harith Abdullah mengumumkan beberapa perkembangan penting untuk PROTON dan Suzuki Malaysia Automobile Sdn Bhd.

Suzuki Malaysia Automobile Sdn Bhdi akan memulakan penggulungan tidak lama lagi, memindahkan banyak asetnya, rangkaian dan juga kunci teknologi kepada PROTON. Dato ‘Harith menjelaskan bahawa 4 model baru akan dilancarkan pada akhir tahun 2016 dimana 3 akan berdasarkan platform dan teknologi  Suzuki.

Kita tahu bahawa salah satu daripada 4 itu akan menjadi Perdana baru yang berasaskan kepada Accord Gen 8. Yang 3 lain akan diumumkan pada bulan-bulan akan datang dengan pelancaran baru dijangka setiap suku tahun 2016. Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi PROTON , Tun Dr Mahathir Mohamad.

PROTON-SUZUKI-2

Beliau menjelaskan bahawa  semua kereta baru PROTON akan membawa nama yang kita kenal – fikir Wira, Waja, Persona, Saga dan sebagainya.

Walaupun kami yakin akan adanya pengganti Satria, Putra, realitinya adalah PROTON akan lebih cenderung untuk memberi tumpuan kepada kenderaan kehendak pasaran massa. Lebih mungkin daripada tidak, pikap Arena atau SUV berdasarkan Jimny atau Grand Vitara sedang dalam perancangan. Tetapi tiada apa yang akan mengingatkan kita kepada hari keagungan Proton daripada kereta ringan 2-pintunya dan mungkin itulah yang syarikat ini perlu untuk meningkatkan imejnya kembali.

proton r3 mde

Previous post

Model Isuzu D-Max dan MU-X Datang Dengan Rebat Tunai Sehingga RM12,888 TBC Ini

Next post

Raikan TBC Ini Dengan Minyak Motor Shell Helix

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *