Berita Auto

Audi A6 Sedan Terbaru: Watak Utama Terkini

Terdapat dalam 1.8 TFSI dan 3.0 TFSI dengan varian quattro®, A6 sedan terbaru menggabungkan engin terbaru Audi, transmisi, lampu dan sistem hiburan untuk membentuk watak utama terkini di kalangan kenderaan kelas bisnes.

Audi Malaysia hari ini melancarkan model terbaru generasi ketujuh Audi A6 sedan. Terdapat dalam versi 1.8 TFSI yang efisien ataupun 3.0 TFSI yang bergaya dengan quattro®, Audi A6 sedan telah menerima naik taraf yang menakjubkan, menjadikannya kereta model bisnes terlaris dari negara Jerman[1] ini kini lebih merangsangkan.

Berucap di majilis pelancaran, Pengarah Urusan Audi Malaysia, Encik Immo Buschmann, berkata “Audi A6 adalah salah satu kenderaan kami yang paling Berjaya dan juga merupakan simbol kepimpinan Audi dalam segmen kenderaan premium. Dengan pembinaan yang terdiri daripada aluminium komposit ringan terbaru, casis dinamik dan bergaya, enjin yang lebih cekap dan kuat serta system multimedia terkini, Audi A6 terbaru ini menetapkan piawai kenderaan kelas bisnes yang lebih tinggi.”

Audi A6 pada asalnya dikenali sebagai Audi 100 dan diperkenalkan pada tahun 1968. Audi 100 membantu Audi menubuhkan kedudukan premium dan berjaya menjadi kereta utama Audi pada masa tersebut. Sejak itu, tujuh generasi Audi 100, serta pewarisnya, Audi A6 (sejak generasi keempat) tidak berhenti mempamerkan teknologi inovatif dan pendekatan progresif Audi untuk menakluki segmen kelas bisnes.

Photo 3

Penampilan Profesional yang Sempurna

Elegan, kuat, tepat dan progresif. Audi A6 terbaru memaparkan perkadaran yang seimbang, garisan tajam, serta permukaan mekelapkan menjadikan kenderaan ini pilihan tepat untuk individu yang arif. Diasah dengan penuh prihatin, model terbaru ini dilengkapi jeriji Singleframe yang lebih luas dan tupang krom, untuk menghasilkan keanggunan dan penampilan yang sempurna. Aspect lain Audi A6 juga dinaiktaraf, termasuk saluran udara, bumper, sills sisi, lampu belakang, lampu tailpipes dan lampu headlights, digabung dengan rasa estetik yang dipertingkatkan untuk menghasilkan sebuah kereta yang menarik perhatian.

Antara ciri reka bentuk progresif Audi, lampu utama sedan baru ini telah menerima kenaikan taraf yang ketara. Selain penampilan reka bentuk baru lampu utama LED siang hari, unit xenon plus untuk model taraf kemasukan and lampu utama LED untuk model yang berspesifikasi lebih tinggi, boleh dinaik tarafkan dengan lampu Matrix LED yang digabung dengan penunjuk dinamik. Teknologi proprietary Audi menggunakan 19 diod cahaya dalam setiap lampu utama dan dipasangkan dengan 4 reflektor untuk menghasilkan cahaya yang mampu menerangi jalan yang jauh di hadapan tanpa memancarkan cahaya tinggi yang mungkin mengganggu visi pemandu lain.

Progresif Secara Mendalam: Peningkatan Pembinaan, Enjin dan Transmisi

Kenaikan taraf Audi A6 terbaru ini tidak terhad pada aspek kosmetik sahaja. Dengan pengabungan pelbagai komponen aluminium dan pembentukan keluli menjadi rangka untuk konsep pembinaan ringan yang sistematik, sedan ini dikemaskini untuk menawarkan berat membendung (tanpa pemandu) hanya sebanyak 1.535 kilogram, manakala yang mempunyai penebat getaran yang dipertingkatkan dan bunyi kabin yang lebih rendah berbanding sebelum ini. Konsep pimbinaan komposit pintar memastikan badan kereta mempuyai ketegaran yang lebih tinggi, untuk menjamin keselamatan yang lebih baik setiap masa.

Audi A6 terbaru dilengkapi dengan dua pilihan enjin optimum yang menawarkan lebih kuasa dan perbaikan. Varian entry-level mempunyai enjin 1.8 TFSI baru yang digabungkan dengan sistem 7-speed S tronic Audi transmisi yang menyampaikan 190 hp dan 320 Nm tork dari 1400 dan 4100 rpm. Walaupun mempunyai kapasiti enjin yang sederhana, sedan ini mampu pecut dari 0 hingga 100 km / j dalam masa 7.9 saat (yang penuh 0.4 saat lebih cepat daripada enjin sebelumnya yang berkapasiti 2 liter) dengan kelajuan tertinggi 233 km / h, sambil mengekalkan efisiensi bahan api dengan kitaran gabungan hanya 5.7 liter / 100km dan pelepasan CO2 133 g / km.

Kereta utama Audi A6 terbaru di Malaysia dilengkapi enjin 3.0 TFSI V6 yang digabungkan dengan sistem 7-speed S tronic Audi transmisi dan quattro® all-wheel drive. Pergabungan dinamik ini membolehkan Audi A6 terbaru ini untuk menghasilkan 333 hp dan tork maksimum 440 Nm antara 2,900 dan 5,300 rpm, dan membolehkan untuk mencatat masa 5.1 saat untuk century sprint, berterusan sehingga ke satu electronically- kelajuan tertinggi ditadbir 250 km / h. Walaupun prestasi menyeronokkan, A6 3.0 TFS quattro® masih mengekalkan efisiensi bahan api, dengan penggunaan sebanyak 7.4litres / 100 km dan pelepasan CO2 hanya 172g / km.

Seperti semua model Audi terkini, Audi A6 terbaru juga dilengkapi dengan ciri-ciri elektronik bagi memastikan pengalaman pemanduan yang cekap dan selamat, termasuk sistem start/stop dengan tenaga penyembuhan, Electronic Stabilisation Control (ESC), Traction Control (ASR), Electronic Brake Force Distribution (EBD), Electronic Differential Lock (EDL), bantuan letak kereta ditambah dengan paparan terpilih, Anti-lock Braking System (ABS) dan sebanyak 6 beg udara dalam Audi A6 1.8 TFSI (8 beg udara untuk A6 3.0 TFSI).

Photo 2

Teknologi Bergabung Dengan Kemewahan: Dalam Audi A6 Terbaru

Dengan jarak roda sebanyak 2912 mm (9.6 kaki) dan penggunaan bahan-bahan yang terbaik dan mutu kerja tanpa kompromi, interior Audi A6 terbaru menetapkan penanda aras baru untuk keselesaan kenderaan kelas bisnes.  Yang lebih khas, Audi A6 mempunyai pilihan hiburan dan sambungan. Audi A6 1.8 TFSI dilengkapi dengan radio MMI® standard plus, yang mempunyai skrin 6.5-inci interaktif dan sistem bunyi 6-saluran amplifier Audi dengan 10 speaker audio.

Sistem MMI® navigation plus dengan sistem sentuh MMI® di Audi A6 3.0 TFSI quattro® terbaru juga disertai modular infotainment system terkini di skrin 8 inci yang digabung dengan sistem bunyi Bose surround sound 12-channel amplifiers yang mempunyai 14 loudspeakers. Selain itu, Audi terbaru ini  mempunyai fungsi menyambung dengan Google Earth dan Wi-Fi Hotspot yang membolehkan para pemilik menghubungkan sedan Audi A6 ke Internet melalui kad SIM untuk menikmati LTE berkelajuan tinggi: sempurna untuk sistem tambahan navigasi MMI®.

Sistem terbaru ini menampilkan pemproses grafik daripada rakan Audi, Nvidia, dan dikawal dengan pad sentuh yang menyelia pengurusan semua talian, media, kawalan suara, pelayaran dan ciri-ciri telefon. Ciri-ciri sentuhan MMI® meningkatkan lagi ergonomik sistem MMI® dengan menambah fungsi pad sentuh yang membolehkan sesiapa sahaja yang duduk di hadapan untuk memasukan infomasi secara langsung, mengalakkan sistem untuk mencadangkan destinasi (sama seperti carian Google)

Menjadi Pemimpin di Malaysia dan di Antarabangsa

“Audi A6 adalah model yang paling laris di dalam kelas bisnes bukan sahaja di pasaran automotif terbesar di dunia, China, tetapi juga di Negara Jerman, pasaran tempatan Audi. Pengenalan A6 di Malaysia terus mengukuhkan lagi komitmen Audi Malaysia untuk membawa produk yang kompetitif dan saya amat yakin bahawa naiktaraf sedan yang mulia ini akan terus menjadi trajektori meningkat di Malaysia, sama seperti di seluruh dunia,” tambah Encik Buschmann.

Audi A6 terbaru boleh didapati dalam 13 warna pilihan: Ibis White, Brilliant Black, Glacier White, Oolong Grey, Mythos Black, Dakota Grey, Floret Silver, Diamond Beige, Aviator Blue, Tornado Grey, Havana Black, Moonlight Blue and Garnet Red. Tempahan untuk unit terhad boleh dibuat di semuar pengedar Audi yang sah mulai Ogos 25. Harga Audi A6 1.8 TFSI bermula dari RM 324,900 manakala harga Audi A6 3.0 TFSI  quattro® dijangka bermula dibawah RM 500,000.

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.audi.com.my hari ini.

[1] Berdasarakan angka-angka pendafataran rasmi 2015 dari Kraftfahrt Bundesamt (KBA), Persekutuan Agensi Kenderaan Motor Negara Jerman

 

 

Previous post

Model Baharu Lexus ES Bakal Membawa Lexus Malaysia Meraih Kejayaan Lebih Besar

Next post

Pergi Lebih Jauh Bersama Ford Dan SDAC Merdeka Ini Dengan Rebat Tunai Yang Menarik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *