Berita Auto

Toyota, Nissan & Honda Ikuti Jejak Turbocharged

Toyota, Nissan dan Honda adalah benar-benar lewat ke jamuab turbo. Honda atau Toyota tiada satu pun yang hidangan ke arah itu dan Nissan hanya mempunyai crossover Juke dan raksaksa supercar GT-r.

Sementara itu, Ford dan pembuat AS yang lain, serta pelbagai jenama Eropah dan Korea banyak menggunakan teknologi turbocharging. Mengapa begitu lewat? Pendapat penganalisis adalah mereka mampu datang lewat.

toyota-turbo-engine-detailed_1

Honda, Toyota dan Nissan semua mempunyai banyak model yang terkemuka atau teratas segmen masing-masing bila kecekapan kegunaan minyak tanpa menggunakan teknologi seperti turbos atau suntikan langsung atau mereka  kurang menggunakannya berbanding pesaing mereka. Ini membolehkan mereka kekal menarik kepada pengguna, sambil berselubong dari pengawalan jabatan kerajaan yang bertanggungjawab bagi memantau emission dan purata ekonomi bahan api. Dan sikap tunggu dan lihat ini telah memberi manfaat dari segi penjimatkan beratus-ratus juta dolar yang mereka telah laburkan dalam teknologi hijau seperti bateri kenderaan elektrik Nissan Leaf atau rancangan Toyota dan Honda untuk kereta mengunakan hidrogen.

toyota-supra-twin-turbo

Kini ketiga-tiga pembuat kereta Jepun ini perlu menyesuaikan diri dengan perubahan semasa, merancang perubahan besar-besaran lebih separuh dekad yang akan datang. Honda akan berada di barisan hadapan dalam penggunaan turbo, dengan hidangan menarik dari Civic, sedan Accord dan CR-V crossover.

toyota-turbo-engine-detailed_2

 

 

Previous post

Gambar Hari Ini - Nissan GT-R 1973 - Terhad & Terlupa

Next post

Apa perasaan anda bila melihat iklan industri automotif Thai ini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *