Berita Auto

Toyota US Umum Hentikan Produksi Prius

Toyota Motor Sales USA mengumumkan bahawa syarikat tersebut akan memberhentikan produksi Prius bulan depan. Dijangka akan ada penggantian kepada Prius, tetapi masih tidak diketahui bila. Toyota tidak memberitahu mengapa mereka membuat keputusan tersebut, tetapi satu teori mengtakan harga gas yang rendah dan tahap persaingan telah menjadikan Prius kurang daripada pilihan yang sepatutnya.

Prius3

Memang benar, walaupun hampir setiap pengeluar kereta utama yang menawarkan pilihan hibrid, jualan kenderaan hibrid telah sebahagian besarnya kurang menyerlah di Amerika Syarikat. Jualan kereta semakin meningkat, walaupun Toyota yang menjual 780,000 kereta setakat tahun ini. Kereta lain, seperti Tesla Model S, Nissan Leaf dan Chevrolet Volt menawarkan platform lebih dikemaskini dan boleh melakukan perjalanan yang lebih tetapi mengunakan elektrik. Prius terkini, yang diperkenalkan pada 2012, boleh buat pemacu elektrik, tetapi rangkaian terhad hanya sekadar 60km. Penggantian pada tahun 2016 oleh Toyota di dalam segala kemungkinan menjadi semua-elektrik dan kembali sekurang-kurangnya perjalanan 300 km wasap-bebas.

Prius2

Bukannya seperti Toyota mahu beralih dari rangkaiankuasa hibrid. Malah, mereka sibuk memperluaskan portfolio mereka dengan pengenalan versi hibrid RAV4 SUV di Amerika Syarikat dan Hibrid 2.5L Camry di Malaysia. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa tidak nampak macam mereka akan menghentikan penjualan Prius di luar Amerika Syarikat.

Prius4

Previous post

De Tomaso Dibeli Untuk 1M Euro

Next post

Volkswagen Goes Zero

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *