Berita Auto

Peugeot-Citroen Menggandakan Usaha Berikutan Kegagalan EV

PSA Peugeot Citroen, selepas menjual hanya 1300 unit kereta elektrik kejuruteraan Mitsubishi mereka tahun lalu, bertekad untuk melakukan kerja-kerja sendiri dan datang dengan rekabentuk dalaman pada masa depan. Tidak seperti Tesla motors, yang memilih pendekatan top-down untuk menjual kereta elektrik, Perancis telah memutuskan pendekatan Renault-Nissan mengatasi pasaran terlebih dahulu.

Peugeot-iOn

Kenderaan elektrik semasa yang dijual oleh conglomerate automotif adalah berasaskan Mitsubishi i-MiEV dan dijual sebagai Peugeot iOn dan Citroen C-Zero. Dengan hanya 66 kuasa dan jarak 150 kilometer, ianya adalah sebuah kereta yang sukar untuk dijual. Walaupun dengan tiada cukai jalan dan emisi, kereta tersebut mengambil masa 7 jam untuk cas semula sepenuhnya dan memakan kos sekitar £25000.  Bagi jumlah tersebut, pelanggan di Eropah boleh memandu Nissan Leaf top-trim, yang jauh lebih besar dan mampu kepada rangkaian yang lebih panjang.

Mitsubishi-imiev

CEO PSA Peugeot Citroen, Carlos Tavares menunjukkan bahawa syarikat itu juga akan melancarkan sebuah kenderaan elektrik Plug-in Hybrid (PHEV) dibina di atas platform EMP2, iaitu tulang belakang Peugeot 308 terkini dan Citroen C4 Picasso dan 508 serta C5 yang akan datang. Media Perancis menunjukkan bahawa dalam barisan produk Citroen DS akan menjadi yang pertama untuk mendapat manfaat dari susun atur hibrid baru.

Citroen-CZero-600x400

Previous post

BMW 2-Series Active Tourer Sasar Negara China

Next post

Jetta Edisi Terhad Dari RM122,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *