Gaya Hidup

Google Maps Malaysia Memperkenalkan Paparan Jalan Komprehensif

Google telah melancarkan kemas kini utama kepada Google Maps di Malaysia dengan menyiarkan imejan komprehensif Paparan Jalan di negara ini bagi penduduk tempatan dan orang di seluruh dunia. Selepas memandu Paparan Jalan kereta bagi tahun yang lalu, Google kini telah menerbitkan imej kira-kira 90 peratus daripada pemandangan yang terdapat di sepanjang jalan awam Semenanjung Malaysia, termasuk lebuh raya utama dan jalan-jalan bertol, jalan negeri, pusat-pusat bandar dan kawasan-kawasan perumahan. Imej ini juga mempamerkan beberapa laman offroad Malaysia, mengunakan Street View Trekker, sistem kamera backpackmounted.

Sorotan imej baru termasuk:

. Taman Negara hutan hujan tertua di dunia;

. Pulau-pulau destinasi percutian Langkawi dan Pangkor;

. Pulau Pinang dan Melaka, kedua-dua tapak warisan dunia UNESCO; dan

. Pusat pentadbiran kerajaan Putrajaya.

Di kawasan-kawasan di mana Paparan Jalan tersedia, imej streetlevel boleh diakses dengan menyeret icon “Pegman” oren  di sebelah kanan di peta ke garisan biru jalan. Dengan Peta Google baru, orang ramai juga boleh mencari destinasi tempatan dan jika ada, akses imej Paparan Jalan dari karusel gambaran yang duduk di bahagian bawah skrin.

Dengan membawa Paparan Jalan ke Malaysia, Google berharap untuk menyediakan rakyat Malaysia dengan perkhidmatan peta lebih relevan dan berguna dan lebih banyak cara untuk meneroka kedua-dua tempat kegemaran tempatan dan asing, serta membantu memupuk pembangunan ekonomi negara melalui peta yang lebih baik.

“Malaysia adalah sebuah negara yang pelbagai dan sentiasa berkembang, dan dengan menyediakan pengguna dan perniagaan maklumat peta yang lebih berguna, Paparan Jalan juga boleh membantu mewujudkan kesan ekonomi yang berpanjangan. Kami gembira kerana dapat berkongsi imej panorama baru Malaysia di Peta Google dan kami berharap orang di seluruh dunia akan mencari mereka yang berguna dan menyeronokkan juga, “kata Sajith Sivanandan, Pengarah Urusan, Google Malaysia. Rancangan Google akan terus memandu dan berjalan di seluruh negara, dengan matlamat untuk menangkap imej untuk dikemaskini secara berkala di seluruh Malaysia untuk beberapa tahun akan datang.

Google-20140930_112906-620x350

Previous post

Indonesia mengatasi Thailand Sebagai Pengeksport Automotif Terunggul.

Next post

Barisan Motosikal Eletrik Zero 2015

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *