Berita Auto

GOODYEAR GUNA SISA SEKAM PADI UNTUK BUNGA TAYAR FUEL-CEKAP

Sekam padi yang dulunya menuju ke tapak pelupusan kini membantu The Goodyear Tire & Rubber Company menghasilkan tayar yang cekap bahan api. Goodyear hari ini mengumumkan ia akan menggunakan abu dari pembakaran sekam padi untuk menjana tenaga elektrik sebagai sumber mesra alam silika untuk digunakan dalam tayar itu. Syarikat ini telah diuji silika diperolehi daripada abu sekam padi dalam tempoh dua tahun yang lalu di Pusat Inovasi di sini dan mendapati kesannya terhadap prestasi tayar menjadi sama dengan sumber-sumber tradisional. Goodyear sedang berunding dengan pembekal yang berpotensi untuk membeli abu sekam padi silika untuk digunakan dalam tayar itu.

“Penggunaan abu sekam padi akan menyediakan Goodyear dengan sumber alternatif bagi silika sambil membantu mengurangkan jumlah sisa sekam padi di tapak pelupusan,” kata Joseph Zekoski, Interim Ketua Pegawai Teknikal. “Ini menggambarkan komitmen Goodyear untuk inovasi dan alam sekitar.”

Part of the image collection of the International Rice Research Institute (IRRI).

Setiap tahun, lebih daripada 700 juta tan beras dituai di seluruh dunia, menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian Bangsa-Bangsa Bersatu, dan melupuskan sekam padi adalah satu cabaran alam sekitar. Hasilnya, sekam sering dibakar untuk menjana tenaga elektrik dan mengurangkan jumlah sisa yang dihantar ke tapak pelupusan.

Silika dicampur dengan getah dalam tayar memeras untuk meningkatkan kekuatan getah dan membantu mengurangkan rintangan golek, yang meningkatkan ekonomi bahan api. Ia juga boleh memberi kesan positif ke atas cengkaman tayar pada permukaan yang basah.

“Usaha inovasi Goodyear memberi tumpuan kepada pembikinan tayar lebih mesra alam – dengan bahan-bahan mereka, prestasi dan dalam proses pembuatan,” kata Zekoski. “Sebagai contoh, kita terus meneroka cara-cara untuk meningkatkan kecekapan bahan api tayar. Kami berusaha untuk membantu pengguna menyimpan tayar mereka beroperasi secara optimum, melalui inovasi seperti Teknologi Penyelenggaraan Udara (AMT). Dan kita melihat kepada sumber-sumber yang boleh diperbaharui, termasuk minyak kacang soya, untuk menggantikan bahan-bahan berasaskan petroleum dalam tayar. ”

goodyear_city

Previous post

Kilang Volkswagen Wolfsburg Meraikan Pengeluaran Yang Ke 42 Juta

Next post

ABT AS5 'The Dark Model' Di Persembahankan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *