Keselamatan

Volvo Malaysia Memperkenalkan Safety Driving Experience Pertama

Pengalaman memandu defensif Volvo mengukuhkan kesedaran keselamatan di jalan raya melalui pembelajaran interaktif dan teknologi canggih.

Pada era digital yang serba canggih ini, Volvo Car Malaysia telah mengambil langkah inovatif dengan menganjurkan Pengalaman Memandu Keselamatan (Safety Driving Experience) yang pertama, membuktikan komitmen mereka dalam memperkukuh aspek keselamatan. Acara ini bukan sekadar sesi berkumpul biasa; ia merupakan manifestasi dari usaha Volvo dalam mengedepankan keselamatan sebagai prioriti utama, melalui kursus memandu defensif dan pengalaman ujian yang menyeluruh.

Berlangsung di KL Base, Sungai Besi, landasan ikonik pertama di Malaysia, acara ini menarik perhatian 240 peserta yang terdiri dari pemilik dan peminat Volvo. Dengan mengambil tempat pada hujung minggu pertama bulan Mac 2024, peserta diberikan peluang emas untuk mempelajari dan mengasah kemahiran memandu defensif mereka. Latihan praktikal seperti ‘brek, ster dan mengelak’, serta ‘pertukaran lorong tindak balas cepat’ bukan sahaja meningkatkan kesedaran mereka terhadap keselamatan tetapi juga memperkenalkan kepada mereka teknologi keselamatan inovatif Volvo seperti amaran lalu lintas silang dan Pilot Assist.

Acara ini juga menjadi platform untuk mempamerkan keseluruhan rangkaian model elektrik sepenuhnya dan hibrid plug-in Volvo, menandakan langkah maju Volvo ke arah mobiliti yang lebih lestari. Volvo C40 Recharge Pure Electric menjadi bintang acara, dengan pembaharuan untuk tahun model 2024 yang menampilkan jarak elektrik yang lebih jauh, pek bateri yang lebih besar dengan pengecasan DC yang lebih cepat, dan teknologi lampu depan piksel, semuanya pada harga yang sama yang menarik.

Volvo Car Malaysia, dengan jelas, menunjukkan bahawa keselamatan bukan sekadar ciri tambahan tetapi merupakan dasar utama yang mendefinisikan setiap aspek reka bentuk dan teknologi kereta mereka. Melalui inisiatif seperti Pengalaman Memandu Keselamatan ini, Volvo tidak hanya memperkasa pemandu dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk navigasi jalan raya yang lebih selamat tetapi juga mengukuhkan posisi mereka sebagai pemimpin dalam inovasi keselamatan kereta.

Terus-Terang

Menilai dari perspektif industri, Volvo Car Malaysia telah melangkah jauh melebihi sekadar menjual kereta; mereka telah mengambil inisiatif untuk mendidik dan melengkapi komuniti mereka dengan alat yang diperlukan untuk memastikan keselamatan di jalan raya. Acara ini tidak hanya menonjolkan kemajuan teknologi Volvo dalam keselamatan tetapi juga kepedulian mereka terhadap kesejahteraan pelanggan dan masyarakat umum. Walaupun upaya mereka patut dipuji, cabaran sebenar adalah dalam memastikan pengajaran dan teknologi ini meresap ke dalam setiap lapisan masyarakat pemandu, tidak kira model kereta. Keselamatan di jalan raya adalah tanggungjawab bersama, dan Volvo Car Malaysia telah menetapkan standard tinggi dalam usaha ke arah itu.

GALERI PHOTO STORY

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.volvocars.com/my atau ikuti Volvo Car Malaysia di laman Facebook http://bit.ly/VolvoMY-FB dan Instagram di http://bit.ly/VolvoMY-IG.

TAMAT

* Jumlah jarak adalah mengikut Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (“WLTP”) yang didapati menerusi ujian makmal. Jumlah jarak dalam dunia sebenar mungkin berbeza daripada angka yang dinyatakan. 

**Masa pengecasan bergantung kepada faktor seperti suhu luar, suhu bateri semasa, peralatan pengecasan, keadaan bateri dan keadaan kereta.

*** Harga di Semenanjung Malaysia sahaja. 

Previous post

GWM Ora 07 di Malaysia: Inovasi Kenderaan Elektrik Yang Mendefinisikan Semula Mobiliti

Next post

Peugeot 508 SW HYBRID 2024: Inovasi Masa Depan di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *