Berita Auto

Kebangkitan Daihatsu Pasca Skandal Keselamatan

Daihatsu memulakan semula pengeluaran walaupun baru-baru ini dihalang oleh isu keselamatan. Adakah keyakinan pelanggan masih kukuh?

Baru-baru ini Daihatsu, rakan kongsi Toyota dan pembuat kereta nasional kedua kita, Perodua, berhadapan masalah, kerana isu ​​berkenaan keselamatan kenderaan mereka. Ramai orang menyangka bahawa ini akan menyebabkan pemandangan negatif untuk jenama itu, tetapi realiti menunjukkan sebaliknya. Mari kita menyelami ini dengan lebih mendalam.

Biarpun terpaksa mengeluarkan kenyataan maaf dan menghentikan pengeluaran beberapa model kenderaan, Daihatsu Motor Co., Ltd. telah membuat keputusan untuk meneruskan pengeluaran dan penghantaran 10 model kenderaan kecil, termasuk Daihatsu Mira e:S dan Hijet. Persoalannya, kenapa jenama ini boleh lari dari kritikan dengan begitu mudah?

Selain itu, jenama itu juga menyampaikan permohonan maaf yang tulus kepada pelanggan yang menyukai model ini dan menunggu dengan sabar untuk penyerahan kenderaan mereka, serta kepada pembekal Daihatsu, syarikat jualan dan pihak berkaitan yang lain atas sebarang kesulitan dan kebimbangan yang mungkin disebabkan oleh isu ini.

Dalam erti kata lain, Daihatsu hanya mengulangi permohonan maaf mereka dengan berkata, “Kami tahu kami telah melakukan kesilapan dan pelanggan kami tidak lagi boleh mempercayai kami, tetapi itu adalah pada masa lalu, kami adalah ‘jenama yang telah berubah’ sekarang dan jika anda masih berbincang tentang ujian palsu yang sudah lama beberapa dekad itu, anda masih terperangkap dalam masa yang lampau.” Sebenarnya, pendekatan ini seolah-olah cuba menyalahkan orang lain, sama seperti apa yang dikatakan oleh seorang bekas pengasih.

Pada 30 Januari 2024, Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan (MLIT) turut mengesahkan bahawa 10 model kenderaan kecil ini mematuhi piawaian Akta Kenderaan Pengangkutan Jalan berdasarkan keputusan ujian dengan kehadiran pihak berkuasa sijil dan lain-lain.

Berdasarkan kelulusan ini, dan selepas membuat penilaian menyeluruh berdasarkan maklum balas pelanggan dan kesediaan pembekal Daihatsu dan lain-lain, jenama itu telah memutuskan untuk menyambung semula pengeluaran 10 model kenderaan kecil ini pada 26 Februari 2024 dan penghantaran kenderaan yang belum telah dihantar akan bermula semula pada 19 Februari 2024.

Daihatsu, sebagai sebuah syarikat yang menyediakan kenderaan kecil, adalah bentuk mobiliti utama bagi ramai orang, dan akan kekal dekat dengan kehidupan harian pelanggan mereka dan mengambil langkah-langkah yang perlu seperti yang diarahkan oleh MLIT, seperti menjalankan ujian dengan kehadiran pihak berkuasa sijil untuk memenuhi tanggungjawab sosial korporat mereka.

Daihatsu juga akan bekerjasama rapat dengan pembekal dan syarikat jualan mereka dan, sebaik sahaja mereka siap sedia, mereka akan meneruskan pengeluaran dan penghantaran model tersebut yang mana MLIT telah mengeluarkan arahan untuk menghentikan penghantaran. Apa pandangan anda tentang ini? Bolehkah Daihatsu dipercayai sekali lagi?

Terus-Terang

Kami melihat situasi ini dengan lensa kritikal, memandangkan langkah Daihatsu untuk membetulkan kesilapan lalu dengan serius. Walaupun jalan di hadapan mungkin penuh dengan cabaran, usaha mereka untuk memulihkan keyakinan pelanggan dan memastikan pematuhan piawaian keselamatan menunjukkan komitmen terhadap perubahan positif. Kami percaya hanya masa yang akan menentukan sejauh mana kepercayaan ini dapat dipulihkan sepenuhnya.

Previous post

Merah: Warna Warisan Honda

Next post

Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ Limited Edition: Keistimewaan Bernilai RM70K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *