Bisnes

Peningkatan Emisi Akibat SUV Besar

SUV Besar Meningkatkan Pelepasan, Halangan kepada Pengurangan Karbon di Lebuhraya

Kebangkitan permintaan terhadap SUV (Kenderaan Utiliti Sukan) besar dan kereta bukanlah sekutu dalam usaha mengurangkan pelepasan emisi. Laporan daripada Pasukan Tenaga Antarabangsa (IEA) pada Februari 2023 menyatakan bahawa pelepasan karbon dioksida (CO2) global daripada kenderaan di jalan raya tidak menyumbang kepada pengurangan sasaran pelepasan CO2. Ini disebabkan oleh peningkatan permintaan global untuk SUV besar yang dijalankan oleh petrol dan sedan.

Rolls-Royce-Cullinan-2019-side-view-4.2

Sungguhpun terdapat peningkatan dalam jualan kenderaan elektrik, ini tidak membantu mengimbangi pelepasan karbon dioksida (CO2) daripada SUV hibrid besar, kuat dan sedan PHEV yang dibeli oleh pembeli kereta di negara maju.

Diketahui bahawa lima pengeluar automobil terbesar di dunia – Toyota, Volkswagen, Stellantis, General Motors, dan Hyundai-Kia – masing-masing telah meningkatkan jualan kenderaan utiliti sukan (SUV) mereka lebih daripada 150 peratus dalam dekad yang lalu.

Menariknya, kenaikan jualan kereta elektrik di semua pasaran, disokong oleh peningkatan jumlah model, harga minyak yang lebih tinggi, dan sokongan dasar yang ditargetkan.

Tahukah anda bahawa setiap SUV memerlukan penggunaan bahan api yang intensif dalam pengeluaran dan memerlukan lebih banyak tenaga untuk beroperasi berbanding dengan kenderaan yang lebih kecil?

Baru-baru ini, REUTERS telah berkongsi laporan ini: Pelepasan CO2 sebenar daripada kebanyakan kereta penumpang di jalan raya Kesatuan Eropah adalah sama seperti 12 tahun yang lalu walaupun sasaran pengurangan telah ditetapkan pada tahun 2010 untuk kenderaan yang baru didaftarkan. Ini menjejaskan agenda hijau Eropah, kata Mahkamah Juruaudit Eropah (ECA) pada hari Rabu minggu ini.

Walau Kesatuan Eropah telah berjaya mengurangkan pelepasan gas rumah hijau di banyak kawasan selama 30 tahun yang lalu, CO2 daripada sektor pengangkutan terus berkembang. Pada tahun 2021, ia menyumbang 23 peratus daripada jumlah pelepasan gas rumah hijau Kesatuan Eropah, dengan kereta penumpang bertanggungjawab lebih daripada separuh daripada jumlah ini.

Secara terperinci, selama 10 tahun yang lalu, pelepasan kekal konstan untuk kereta diesel sementara ia telah berkurangan sedikit (-4.6 peratus) untuk kereta petrol, kata ECA, menambah bahawa kemajuan dalam kecekapan enjin telah diatasi oleh peningkatan jisim kenderaan – disebabkan oleh trend SUV dalam beberapa tahun ini – dan juga oleh enjin yang lebih kuat.

Range-Rover-Sport-2023-IMG_6602

Pelepasan sebenar kereta hibrid juga cenderung jauh lebih tinggi daripada yang direkodkan di makmal, kata ECA, menambah bahawa akan ada penyesuaian untuk membetulkan ini tetapi hanya dari tahun 2025.

“Sehingga saat itu, hibrid plug-in akan terus diperlakukan sebagai kenderaan emisi rendah, untuk manfaat pengeluar kereta,” kata juruaudit EU.

Menurut pandangan mereka, hanya kenderaan elektrik, yang jualannya melonjak dari satu dalam setiap 100 pendaftaran kereta baru pada tahun 2018 hingga hampir satu dalam tujuh pada tahun 2022, telah mendorong pengurangan dalam purata pelepasan CO2 sebenar yang dilihat baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, juruaudit menunjukkan halangan yang dihadapi oleh pecutan selanjutnya dalam penggunaan kenderaan elektrik, sama ada akses yang mencukupi kepada bahan mentah untuk membina bateri yang mencukupi atau kemampuan kereta, yang mungkin menyebabkan pengguna menyimpan kenderaan lama mereka yang mencemarkan lebih lama.

Menurut Persatuan Pengeluar Automobil Eropah (ACEA), kereta penumpang di Kesatuan Eropah berusia purata 12 tahun, dengan Greece dan Estonia memiliki armada kereta tertua di kawasan itu, dengan kenderaan hampir 17 tahun, dan Luxemburg yang terbaru (7.6 tahun).

Dodge Hornet

Terus-Terang

Perbincangan tentang SUV besar dan kesan mereka terhadap pelepasan emisi bukan sekadar topik perdebatan. Ia merupakan gambaran nyata keadaan alam sekitar kita yang kian mendesak. Kami mengakui kecanggihan dan keselesaan yang ditawarkan oleh SUV, namun pada masa yang sama, tanggungjawab terhadap ibu pertiwi tidak boleh diabaikan. Sesungguhnya, setiap pilihan yang kita buat sebagai pengguna memiliki kesan yang luas, tidak hanya kepada kita, tetapi juga kepada generasi yang akan datang.

Previous post

GAC GS3: SUV Yang Canggih, Harga Menarik Mulai RM96,800

Next post

Transformasi ORA Good Cat: Dari Lesu ke Lesung

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *